Skip to content

Floskelvarsel: «dette har vi god erfaring med og alle er forskjellige»

13/06/2013

3

 
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt det tøvet. Det er mulig de har god erfaring med det (her er det som oftest snakk om psykofarmaka), men hva er den erfaringen verd når «alle reagerer forskjellig»? (jada, jeg vet jeg er kategorisk her.).

Jeg har ved etpar anledninger blitt korrigert for min opplevelse av medisiner. Jeg sier: den gjør meg trett / svimmel / kvalm / tåkete / mister appetitten/mer angst; og har fått korreks. Disse medisinene gjør ikke det. Korreks! Hallo! Er det du eller jeg som flyr denne jumbojeten?! «….alle er forskjellige….» Ergo må jeg enten lyve eller være så sart og psykologisk ubalansert at jeg ikke klarer å skjelne skitt og kanel. Da kan vi jo pøse på med noe mer piller.

Ikke vet jeg. Når det gjelder «dette har vi god erfaring med» i sammenheng med idiotisk innlysende ting som feks. at fysisk aktivitet er bra, sunt kosthold er viktig, søvn er essensiellt står det for meg som så innlysende at jeg ikke helt skjønner hvorfor det sies gang på gang: jeg vet det. Jeg har skjønt det. Jeg er ikke fire år gammel. Jeg trenger ikke en med ørten års utdanning til å fortelle meg det. Kan vi ikke heller gjøre det litt konstruktivt?

«Dette har vi god erfaring med» skal vel egentlig bare fylle en eneste behov: å berolige pasienten, å inngi en slags form for tillit: vi vet hva vi driver med.

«Alle er forskjellige» oppfyller vel kun den idiotisk innlysende greia om at ekstremt få av oss er noe annet enn et eneste individ: vi er ikke siamesiske tvillinger. Kanskje er det også konstruert for å gi rom for rablende gale og utsøkt eksentriske. Du liker såpeTV, jeg gjør det ikke. «Jammen bra vi er forskjellige!»

Kanskje verden hadde vært litt enklere om vi var litt likere.

3 kommentarer
  1. God erfaring og nada forskning å lene seg på (særlig når det kommer til ungdom). Glad i yrkesgruppa, jeg.

    Forresten, norske felleskatalogen kan være litt håpløs – jeg leste bivirkningslista på Lamictal direkte fra selskapet på amerikansk – der stod jammen alt jeg hadde og mer til. I samme slengen har jeg også lest om seroquel, og produsentene sier selv det ikke er noen vits i å ta mer enn 200mg fordi det da ikke er bevist effekt, likevel ville psykolog/lege ha meg opp i langt over dette (jeg fikk bivirkninger, da.). Kjenner dem som har gått på veldig høye doser, og alt er backet opp med «dette kan vi fra før», men de kan ikke vise til noe. For å føre statistikk er uetisk.

    Oss som forskningskaniner derimot, det er helt greit.

    • cuculus canorus permalink

      Petriskåler er det vi er. Forsøkskaniner uten engang håp om at våre erfaringer kan komme andre til gode.

    • Mille permalink

      Festlig. I Felleskatalogen mener jeg å huske at maxdose for Seroquel er 1200 mg og da som behandling for schizofreni. Jeg begynte å bli ganske schizofren på 1200 mg. Det er Seroquel jeg skriver om på
      min fortelling om (anti)psykotisk medisin.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

