Skip to content

Definisjonsmakt og autoritet

10/06/2013

bonivard5

Scener fra tre middagsselskaper:

——-

Elektriker Stian: «Vet dere hva, når jeg var ute og gikk tur i formiddag fikk jeg øye på en fyr som åpenbart ikke var helt god. Han gikk og kikket omkring seg ned i bakken hele tiden, og når han kom til en stor rododendronbusk, så satte han seg jaggu meg ned på en stein og bare stirret inn i busken i flere minutter. Skikkelig skrulling det der.»

Fetter Henrik: «Jammen – kanskje fyren bare hadde opplevd noe trist og gikk og var nedfor. Og om han så går rundt sånn til daglig – hva er egentlig problemet med det?»

—–

Ingeniør Henriette: «Vet dere hva, når jeg var ute og gikk tur i formiddag fikk jeg øye på en fyr som helt klart gikk og slet med et eller annet. Han gikk og kikket omkring seg ned i bakken hele tiden, og når han kom til en stor rododendronbusk, så satte han seg ned på en stein og bare stirret inn i busken i flere minutter. Jeg håper virkelig han får en eller annen form for oppfølging, for han hadde tydeligvis alvorlige problemer.»

Kollega Sara: «Nei, hør nå her, Henriette, det fins jo en masse helt tilforlatelige forklaringer på dette. Kanskje han gikk og lette etter noe han hadde mistet dagen før? Eller kanskje han var en (hobby)insektsamler på jakt etter sjeldne biller?»

—-

Prof. dr. med. (psyk.) Strandberg: «Vet dere hva, når jeg var ute og gikk tur i formiddag, så observerte jeg et eklatant tilfelle av inveterert prodromal patologi. Denne personen gikk og kikket omkring seg ned i bakken hele tiden, og når han kom til en stor rododendronbusk, så satte han seg ned på en stein og bare stirret inn i busken i flere minutter. Et klassisk kasus på fulminant paraschizoid orbicuriostase.»

*anerkjennende nikking*

3 kommentarer
  1. Må trekke på smilebåndet, men det ligger mye alvor i dette, og spesielt for den, som titter i busken.
    Små ting, som tar helt av…

  2. cuculus canorus permalink

    Vi har alle et fagspråk i en eller annen form. Det foresvever meg dog en god del farligere i hendene på folk som jobber med og kan kontrollere mennesker. Det blir ikke bare en beskyttende avstand mellom deg og overlegegeneralmajor Dumkopf; det kan få ekstreme konsekvenser.

    Og @Bibbi – selvsagt er det til å le av! Og det er ikke helt urelatert til dette innlegget. Som jo også definitivt er til å fnise av.

  3. Som det heter: It’s funny ’cause it’s true

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

