Skip to content

Moropiller – gøy med kjemi

09/06/2013

11

pills

 Jeg får antipsykotika uten å være eller noengang ha vært psykotisk. Jeg får antiepileptikum uten å være eller noengang ha vært epileptisk. Jeg får antidepressiva i knøttsmå doser.

Jada, jeg har hørt alle argumentene for dette før. De lyder fortsatt ikke bedre nå enn den gang.

Antipsykotika får jeg for å sove. Hvordan kan dette IKKE føkke med hjernekjemien min? Og når jeg foreslår at de gode hjelperene burde prøve seg på noen medisiner selv av og til, for å kjenne på morsomme bivirkninger er reaksjonen forutsigbar: skrekkslagent ansikt, og argumentet at det kan være farlig for friske hjerner.

Så om dette er farlig for friske hoder: og jeg ikke er hverken epeleptiker eller psykotisk: hvordan kan dette da IKKE potensielt være skadelig for meg også?

Nåja, jeg er dessuten ikke så sikker på at hjernene deres er så udelt friske, jeg da. Og dessuten, det gøyale antiepileptikum jeg hiver i meg brukes også til hjelp for røykeslutt. Så kan de vel bare late som de slutter å røyke. Jeg sier ikke de skal gå på dem i årevis, men en måned eller så ville vært en idé. Velkommen til klubben av oss som ikke klarer tenke klart lenger. Om det er piller eller depresjonen? Tja… da kunne det være til hjelp for å finne ut dette.

Man kan muligens medisinere bort selvmordstanker, men resultatet er ofte at man medisinerer bort alle klare tanker. For meg er det ikke innlysende hva som er verst.

Det sies jo at om du ikke er syk betyr det ikke at du ikke er syk, det betyr bare at ingen har gransket deg godt nok.

6 kommentarer
  1. Mille permalink

    Dette kunne jeg også skrive en hel bok om i grøssersjangeren. En trilogi kanskje. Jeg gjorde meg selv medisinfri på et halvt år, og det var ikke småtteri jeg sto på. Det reddet livet mitt, helsa og fikk meg ut fra psykisk helsevern for alltid. Rett og slett.
    PS, dette er ikke ment som oppfordning til andre om å slutte. Hvis noen får et bedre liv av medisiner, så er det flott. Men det er mange som ikke får det, og de blir ikke hørt. Min erfaring med nedtrappingen var det ingen psykiatere eller leger som var interessert i å høre på. Naive meg som trodde de ville lære av min erfaring. Men de ville ikke høre, enten det kom fra meg eller psykiatrisk sykepleier.

    Heldigvis trenger man ikke lenger bli sett på som konspirasjonsteoretiker når man snakker om at disse medisinene kanskje ikke bare er bra. Jeg har blant annet hatt nytte av å lese Ben Goldarce sine bøker.

    • cuculus canorus permalink

      Hei Mille – ja, det overrasker meg ikke om du har et leksikon av horror i denne sammenhengen også. Og ta det med ro: dine opplevelser og meninger om å gå av pilleri-pillera vil jeg og andre ha godt av å høre. Vi er alle ansvarlige for oss selv – og andre erfaringer er svææææært viktige! Så viktige, faktisk, at det er tvingende nødvendig å få det ut i verden på ett eller annet vis (jeg ville selvsagt bli glad om du hadde lyst til å skrive en snutt om det ;-)

      Jeg er, svært forsiktig, i en bitteliten prosess med å kutte bittelitt ned.. men ikke si det til noen….. Faktisk, en bitteliten nedkutt har gjort meg i stand til å lese igjen! DET er verd mer enn jeg kan si!

      • Mille permalink

        Så bra du kan lese igjen! :-)

        • cuculus canorus permalink

          Jah, det er på en måte én bitteliten brikke tilbake på plass. Krysser fingrene og håper det varer.

  2. Jeg er nok for anti-medisin til at jeg burde skrive noe her, men jeg forstår ikke alltid det som blir sagt om bivirkninger vi syke skal tåle i øst og vest. Fordi noen mener at det er bedre enn alternativet (denne noen er ikke alltid deg som pasient)

    Takke seg til en medisinfri tilværelse. Lykke til til deg! :)

    • cuculus canorus permalink

      Jeg vil gjerne høre fra anti-medisin-fraksjonen, Aslaug. Jeg nærmer meg det standpunktet selv.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

