Skip to content

Kjære psykolog: mine ikke-symptomer

01/06/2013

27

En lilla og en sort sokk? Nei, kjære psykolog, det er ikke et symptom eller noe nytt. Jeg har bare aldri sett på det som særlig viktig.

At jeg, voksne menneske, «sægger»? Nei, kjære psykolog, det er ikke et symptom. Men belter er upop/ulovlig på psyk. sykehus.

Gidder ikke diskutere været. Nei, kjære psykolog, det er ikke et symptom eller noe nytt. Jeg synes bare det er uinteressant og hjernedødt.

At jeg leser Plato? Nei, kjære psykolog, det er ikke et symptom eller «farlig» for meg. Det er bare slikt jeg gjør.

Jeg ikke gidder å pushe jern? Nei kjære psykolog, det er ikke et symptom eller noe nytt. Har alltid synes det er meningsløst. Vil heller hugge ved.

At jeg heller vil gå tur på egen hånd? Nei, kjære psykolog, det er ikke et symptom eller noe nytt. Det er bare slik jeg er.

Gidder ikke sitte i stuen & se Skal vi danse? Nei, kjære psykolog, det er ikke et symptom eller noe nytt. Jeg synes bare det er en forærmelse mot all fornuft.

romslig lilla genser. Nei, kjære psykolog det er ikke et symptom eller et statement. Arvet. Det betyr ikke at jeg overlagt er sær og ønsker å skille meg ut. Hva er forresten galt med lilla?

brukt en dag på å bygge en DNAhelix. Nei, kjære psykolog det er ikke et symptom eller noe nytt. Det er bare slikt jeg gjør.

10 kommentarer
  1. Mille permalink

    Jeg kjenner en som bor i nærheten av et sykehus. En gang fortalte han meg at det var veldig tydelig for han når det var folk fra psykiatrisk avdeling ute og gikk. De gikk nemlig alltid i flokk. Fra den dagen gikk jeg alltid tur alene.

    • cuculus canorus permalink

      Haha – ja, de går i flokk. Jeg følte meg som en hund i bånd, tassende etter «hvite englers» vilje. Jeg legger også merke til det når jeg er i nærheten av «mitt» kokohus.

      Jeg har aldri vært et flokkdyr. Hvorfor skulle jeg bli det nå?

  2. Symptom menneskelig variasjon? Eller individualitet?
    Klinger kjent dette, fra beskrivelser av regimer vi ikke liker å sammenligne oss med.

    • cuculus canorus permalink

      Ja, det er ikke lett å være det individet vi alle fortjener å være, når forutsetningen for å være det er å være som majoriteten.

  3. Tragisk når symptomfokuset skygger for all fornuft. Ser ut som du har blitt utsatt for ukloke mennesker.

    Hvordan en blir møtt i helsevesen og andre autoritære institusjoner handler mye om flaks, altså.. Skremmende.

    • cuculus canorus permalink

      De spør og graver om de underligste ting. Jeg kan ikke se at det at jeg har en lilla genser på noe som helst vis kan gå i en konstruktiv retning.

  4. Gjenkjenner fra tidlige terapitimer, og jeg grøsser…

    • cuculus canorus permalink

      Hei Bibbi – ja, det er absolutt verd et grøss. Egentlig burde det være til å le seg skakk av, om det ikke hadde vært for at det faktisk er en smule alvorlig i visse sammenhenger.

  5. Liv Tove Thorgersen permalink

    Herlig kommentar til våset man noen ganger utsettes for. Jeg velger å flire, jeg. :)

    • cuculus canorus permalink

      Hei, Liv Tove – hyggelig at du tar deg tid.
      Ja, fliring er en god reaksjon, og når litt tid har passert er det absolutt verd en latter.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

