Skip to content

Løver i gresset: eksistensialisme og fight-flight

31/05/2013

37

Jeg har aldri likt psykiatriens modell om at stress og påfølgende angst og depresjon springer ut av fight-flight-reaksjoner. Min intuisjon og magefølelse sier meg at det ikke passer. Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv, men den innsikten jeg har fått det siste året tilsier at Alain de Botton har rett.

Exsistentialism compressed: the greater the freedom and choice, the greater the angst.

Det hinter til det som heter eksistensiell depresjon. Og det eksistensielle, slik jeg ser det, har ikke så mye å gjøre med «løve i gresset»-tenkning. Det skal sies at jeg har brukt endel tid på å komme til den konklusjonen; det er liksom noe som lukter svidd. Jeg liker det ikke. Eksistensialisme er liksom et litt ukult ord. Det lukter av skrullehuer, av dunkle selvdestruktive poeter og filosofer (men kanskje jeg er en skrullete, dunkel, selvdestruktiv poet og filosof…). Det finnes reellt sett ingen definisjon, diagnose som sådan som heter «eksistensiell depresjon» (ikke nå lenger. Tror jeg. Tror det fantes en gang?). Dermed finnes det vel ingen manual, liste eller oppskrift i psykiatrien for å håndtere dette. Psykiatrien er idag temmelig blottet for filosofi (jada, jeg kjenner bakgrunnshistoriene for eksistensiell psykologi; men slik det fungerer idag ser det ut til å ha endret retning).

Jada, det er eksistensielle kriser, midlivskriser, menn kjøper ferrari, folk skilles. Men «krise» har liksom noe boblende over seg; noe energisk (om enn dirigert i mindre konstruktive retninger). Det smaker litt av noe som går over av seg selv, noe som ikke nødvendigvis er invalidiserende. Vi har normalisert det i vårt samfunn, det er litt gøyalt på en måte, vi trekker på smilebåndet når onkel Fredrik kjøper sportsbil og tante Turid trekker i sin ungdoms miniskjørt.

Men som en arbeidshypotese holder jeg en knapp på eksistensiell depresjon.

Nå er det selvsagt sikker riktig at for mange er det slik, at de ikke klarer å vurdere situasjoner i livet, og det resulterer i fight-flight og påfølgende angst og nevroser. For meg personlig funker dog ikke den modellen. Ja, jeg har angst, men slik jeg ser det er det et resultat av depresjon, ikke omvendt. Jeg er ikke redd for løver i gresset.

Så altså; hva gjør man med eksistensiell depresjon? Foreløbig tenker jeg at det jeg trenger er ikke klassisk terapi. Jeg trenger filosofer. De er ekstremt sjeldne i psykiatrien. Det finnes noen ytterst få fagfolk (jeg har møtt én) som kunne beskrives som filosof. Så kunne man jo tro at det var en trøst: dette mennesket kunne klare å skrive god epikrise, notater i journalen og denslags. Men her er saken: det hjelper ingenting, og kan være svært kontraproduktiv så lenge majoriteten av fagfolk ikke vet hva de skal gjøre med det når de får det på bordet.

Slik sett er jeg ikke bare like langt; det har gitt en falsk forhåpning og jeg er dermed ett skritt tilbake.

Skal jeg komme fremover må jeg gå bakover i historien. Verdenshistorien.

4 kommentarer
    • cuculus canorus permalink

      Hei Bonivard-
      Takk for brillefine linker. To har jeg lest fra før, den lengste er litt i lengste laget å lese for meg akkurat nå, men jeg har arkivert alle tre på siden Artikler og linker. Så roter jeg det iallefall ikke bort… Det er vondt å lese, og vinkelen med begavet gjør det enda vondere. Men kanskje deri ligger en mulig helende prosess, hvem vet.

  1. Berta permalink

    Jeg tror du kan være på sporet av noe. Jeg snuser på det sporet selv, men har ikke kommet ut av startgropa ennå, så jeg har ikke mye å bidra med. Men ja, første steg for meg har vært å innse at jeg er skrullete (dette mener jeg selvfølgelig ikke helt på selv, men jeg har i hvert fall fått mistanke om at det er sånn jeg fremstår i manges øyne). Dunkel har jeg alltid vært. Noe annet kan jeg ikke se at det finnes grunnlag for, om man summerer tilværelsens elementer.

    Jeg hørte et dikt i dag, som passer veldig godt inn i grublinga mi. Og så tenkte jeg på deg. Jeg vet ikke om forhistorien til kræsjen din, men jeg poster det samme hva her. Jeg har aldri hatt særlig interesse for poesi, men skal man først slenge seg på nye ting som personlighetstester og filosofi, så hvorfor ikke. Diktet er skrevet av Stein Mehren.

    Det finnes

    Det finnes spørsmål
    som det ikke gis svar på
    Men plutselig kan disse spørsmålene
    være så overveldende i seg selv
    at de gjør alle svar overflødige
    Og de kan ødelegge oss
    eller forløse oss
    der de stilles så direkte til våre liv
    at de gjør oss til en annen

  2. cuculus canorus permalink

    Hei Berta –
    Hyggelig at du stikker innom.
    Ja, det kan virke som vi kan være dunkle og skrullete i kor ;-) Jeg følger det helt, og det er talende at du sier Dunkel har jeg alltid vært. Noe annet kan jeg ikke se at det finnes grunnlag for om man summerer tilværelsens elementer. Jeg humret litt der, for det er både produkt og prosess, det er rasjonelt, det er dunkelt og det er meg. Det er litt som Jiddu Krishnamurti:

    It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

    Dikt kan være fine saker, det; og Stein Mehren ingen dompapp. Vakkert; vondt, rett på sak.
    de gjør oss til en annen

    Jeg tror definitivt eksistensialistisk depresjon er en egen liten skuff for seg. Alle endringer i livet, alle endringer generelt vi avstedkomme en reaksjon, etter loven om alle tings iboende egenskaper. Mange ting kan få oss til å plutselig tenke på ting vi ikke har tenkt så mye over før, og mange ting drar med seg eksistensielle spørsmål. Tentativt, slik det er nå for meg, tenker jeg at det er ikke noe annet, det kom ikke som et vedheng. Det var ikke en utløsende, underliggende traumatisk, dramatisk hendelse eller opplevelse.

    Det som ligger bak depresjonen (min) er eksistensen i seg selv i all sin velde. Med alle klisjeer ombord: meningen med livet, havet, universet og kjærligheten. Intet mindre.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

