Skip to content

Selvdestruktivitet og lysstoffrør

30/05/2013

39

Min selvdestruktivitet er min. Muligens det eneste som er igjen, etter lysstoffrørene, ukomfortable stoler i utstudert ultranøytrale kontorer, senger med plastikkmadrasser. Spørreskjemaer, serumspeil, blodprøver. Gitter foran vinduene. Primalskriking i andre etasje. Multikolorert kjemi i piller morgen og kveld. Omgivelser som insisterer på at jeg skal føle, fylt opp til øyeeplene med likegyldighetspiller. «Gruppeterapi». «Kreativ terapi». Fagspråk som er konstruert for å holde avstand, for å kategorisere. Kliniske lister, klassifiseringer, diagnoser. Ord konstruert i en paralell virkelighet. En taksonomi av menneskelighet og menneskers subjektive erfaringer og følelser, kokt ned til lister, konstruerte begreper som blir lenger og lenger; til ordene spinnes inn i økende meningstomhet.

Min selvdestruktivitet tilhører i allefall livet; kjøtt, blod, liv, død, nature red in tooth and claw, det spenner menneskelig utvikling fra tidenes morgen; det er primalt, det smaker jord, metall og grus. Det er iskaldt, tropehett. Det er bambus som vokser en halv meter i per dag, det er sankthansormer som gløder intenst og slukker brått. Det er bergarter som i millioner av år er skapt og endret av to ting: tid og trykk. Det er øde ørkener, rabiate regnskoger. Det er blodrødt, glassaktig, det er monster under sengen, basilisker med dødelige blikk. Alt i et overveldende, forvirrende, skremmende kaos som det ser ut til å være umulig å komme ut av: jeg har mistet min lille plass i verden.

Det er smerte, smerte, smerte, men om jeg skal finne noe bra med det er det nettopp dette at det hører til livet. Det er kanskje et paradoks, at å se min plass i verden blir selvdestruktivt, når det normalt ville gi meg enorm glede å kunne observere historiens og naturens enorme mysterium, og være en del av det.

Homo. Nosce te ipsum.

One Comment
  1. Kjenner meg igjen i det du skriver her. Rekker ikke å skrive mer nå, men jeg tenker på deg.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

