Skip to content

Under lupen: storesøster ser deg

28/05/2013

25

I en behandlingssituasjon vurderes man kontinuerlig. De må være bra tjukke i hue om de ikke tror jeg skjønner det. De observerer, eller tror de observerer, men hva de får ut av det er temmelig tvilsomt. Jeg vet jeg observeres, jeg vet de registrerer også fra øyekroken. Storesøster ser meg. Hvordan tror du det kan påvirke min oppførsel og mine ordvalg? Kjære psyko-log/iater: trodde du virkelig at jeg ikke skjønner det? Jeg observerer like mye deg

klesvalg (til passe alder, kjønn, status etc)

utseende
sko
hår
hud
sminke eller manglede sådan

holdning (til behandleren)
samarbeidsvillighet

oppførsel
kroppspråk
neglebiting
blikkontakt
utbrudd
tics
fikling og pilling
rastløse ben, fingre

temperatur
humør

språk, språkforståelse
logisk tenkning
tempo i tanker og språk
(jeg kan ofte flere ord enn behandlerene. De kan ha tolket det til å bety at jeg finner opp ord selv, et symptom på schizofreni….)

tankeprosesser
tanker, kvantitet, kvalitet
u/sammenhengende
assosiasjonstempo
flyktighet (som kan sees på som mani)

tankeinnhold
tvangstanker
tankeintensitet
fobi
tankemønster
tvangsmessige tanker
meningen med livet
tanker om døden

hallusinasjoner
illusjoner

oppvakthet
oppmerksomhet
minne
hukommelse
språkfunksjoner
handlingsfunksjoner
romfølelse, romforståelse

selvinnsikt
situasjonsinnsikt

vurderingsevne
logiske slutninger
ansvar

2 kommentarer
  1. En glimrende illustrasjon av fasadebasert terapi og beskjærende hjelp!
    edit: tok meg den frihet å rette etter dine anvisninger, ingrid johanne

    • cuculus canorus permalink

      Ja, det er det, og dette er tatt fra manualen.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

