Skip to content

Psykiatriens hammer og spiker, lala-piller på avveie

16/05/2013

17

Sist jeg var «innenfor» ble medisineringen min endret uten at de visste at de gjorde det. De trodde – og sa – at ingenting ble endret. Jeg var på tidspunktet alt for sliten til å kontrollere og stille spørsmålstegn ved hva som lå i koppen morgen og kveld.

I realiteten økte de en av lala-pillene med over 50%. Det resulterte i endel usjarmerende bivirkninger. Da jeg nevnte disse bivirkningen (at dette hadde skjedd da jeg ble lagt inn), ble det naturligvis avskrevet som psykologiske årsaker. Resultat av at ny belastning, miljøendring som gir fysiske symptomer.

Jeg er ikke i prinsippet uenig i det. Etter utskrivelse, da jeg uten å vite det, gikk tilbake på den originale dosen, forsvant disse bivirkningene prompte. Dette fant jeg svært underlig. Jeg er en av dem som foretrekker Occams barberblad. Av en eller annen grunn, en liten nisse i hodet som hvisket at at jeg er ikke sååå sart og psykologisk lett påvirkelig: fikk meg til å sjekke.

Voilá.

Det interessante med historien, bortsett fra kluss i systemet, er deres vanvittige iver etter å se ALT som psykologiske effekter. Om alt du har er en hammer, blir alt du ser spiker.

Noen ting, av og til, er fysisk. Noen ting er ikke effekt av en hjerne på glattisen. Alt er ikke psykosomatisk. Det eneste fornuftige er å eliminere det man kan eliminere før man hopper på konklusjonen om at alt jeg består av er en psyk hjerne.

At jeg måtte rydde opp i dette selv (og at de klarte å kludre det til enda en gang) er hårreisende. Men den manglende forståelsen av simpel eliminasjon resulterer i ytterligere forvirring og hjelpeløshet for pasienten; en følelse av å ikke bli trodd uten å vite hvorfor.

9 kommentarer
  1. Bonivard permalink

    Jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg. .-(

    If you want it done right, you gotta do it yourself.

    Uansett hvor langt nede du er.
    Uansett hvor mye du allerede holder på å drukne i problemene dine.
    Uansett hvor utslitt, sårbar, nedbrutt, livredd eller apatisk du er.

    Du må alltid passe på selv, fordi det er ingen i «sikkerhetsnettet» som gjør det for deg.

    Du må selv undersøke, kontrollere, inspisere, reparere, overbevise, insistere, opponere, motivere, korrigere, ansvarliggjøre, utdype og konkludere.
    Du må selv være saksbehandler, jurist, farmasøyt, ernæringsekspert, motivator, relasjonsbygger, koordinator, revisor, ombudsmann, sjelesørger, portvakt og tilsynsmyndighet.

    Og på fritiden må du forsøke å bli frisk.

    • cuculus canorus permalink

      Akk, du har så rett, Bonivard.
      Jeg lo litt også av kommentaren din; det er noe vidunderlig absurd over alt sammen. Om jeg hadde sett livet mitt på film ville jeg ikke funnet det særlig overbevisende med alle disse idiotiske og absurde tingene som skjer. Hvorav på langt nær alle er produkt av mitt hode.

      Fritiden, ja. Det var det… Når jeg gjør ting jeg ikke har blitt fortalt er «bra for meg». Når jeg gjør ting jeg ikke orker å fortelle behandlere om, for å høre den evinnelige forutsigbare «jammen så bra!» Akklamasjon! Eventuelt: «…njaaaa,,.. er du sikker på at mye av dét er bra for deg da?» Arg.

      Noen ting må jeg ha for meg selv, og det i seg selv er jo – med tanke på psyk/iatrien/ologiens mantra nøyaktiv hva jeg ikke skal gjøre. Men for å en liten del av hodet kaldt er det en dyd av en nødvendighet.

  2. Mille permalink

    Dette kunne jeg skrevet bok om. En thriller, faktisk! :(

    • cuculus canorus permalink

      Det synes jeg du skulle gjøre, Mille. Vi/du kunne skrive en bloggbok…ikke-linjær :-)

      • Mille permalink

        Vel. Jeg har gått «under jorden» fordi jeg fant ut at åpenhet dessverre er oppskrytt. Og selv om ting ligger år tilbake i tid, husker mange meg stort sett for «galeperioden». Liker egentlig ikke å bruke det uttrykket om meg selv, men det er nok slik mange tenker eller tenkte om meg. Vanskelig for dem å skjønne at slike perioder kan gå over og at det kan være dem om noen år. Og jeg er betenkt når det gjelder å skrive mye om det anonymt, for jeg vil ikke bli gjenkjent. Mulig jeg er i overkant paranoid på det området, men jeg har kommet fram til at det er best å gjøre det slik for sikkerhets skyld pga. slik livet mitt er i dag.

        • cuculus canorus permalink

          Det har jeg full forståelse for. Jeg blir modigere og modigere i denne bloggen, men det er med hjertet i halsen og krøll i magen hver dag. Hver dag tenker jeg at det ikke er bra; men kanskje skal noe bare ut. Jeg vet ikke. Jeg kunne dog tenke meg å skrive litt mer strukturert, en novellesamling kanskje.

          Men gjennomføringsevnen ==0.

  3. Jeg lurer alltid på om noen av legene selv har brukt medisinene og «bare levd med» bivirkningene.

    • cuculus canorus permalink

      Jeg har spurt. Og de har vært steinharde på at det ikke er bra, til og med skadelig, for en «frisk» hjerne å utsettes for denne kjemien. Herrejemeni! Noen av pillene brukes også mot ganske trivielle ting: røykeslutt for eksempel.

      Alle kunne hatt godt av om de lot som de skulle slutte å røyke, se hvordan du trives med permanent diaré, kvalme, utslett, klø seg til blods, svimmelhet, korttidsminne-zap.

      • Har ofte følelsen av det, at de egentlig ikke vet hva de snakker om. Om hva som er greit å tåle av bivirkninger, liksom. Hva hjelper det om (og det er ikke de beste oddsene) medisin virker, om man blir syk av bivirkningene?

        Og snakker man for høyt er man vanskelig pasient og da blir det bare trøbbel :/ Spørsmål er ikke noe psykiatrien er glad i.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

