Skip to content

Jakten på visittkortet

08/05/2013

16

Mye syke drømmer. Jeg skal ha meg frabedt «drømmetyderi» men jeg kan se en metafor her.

En behandler jeg hadde ga meg et slags rebusløp. Jeg skulle finne noe, men måte løse noen oppgaver og navigere meg frem. Jeg trasket rundt i idylliske, rurale omgivelser med et kryptisk kart med nesten kliss like stedsnavn. Etterhver zoomet jeg inn på en diger industribygning som viste seg å huse svært mange kontorer og en uviss type industri. På innsiden var bygget større enn på utsiden. Du vet. Klassisk si-fi.

Cluene, som jeg ikke husker, ble mer og mer absurde, og jeg tenkte at dette er virkelig tåpelig. Til slutt ble det klart at jeg skulle finne et visittkort. I en skuff. I et kontor. I dette gigantiske bygget. Jeg snakket med noen av de som jobbet der, de var forsåvidt greie nok, men til liten hjelp. De synes dessuten tydeligvis også at Jakten På Visittkortet var idiotisk. Det var da jeg sukket oppgitt og tenkte at ikke bare er det fånyttes, det er i tillegg meningsløst. Og dumt.

Som om jeg hadde gnidd på Aladdins lampe, dukket behandleren opp som ånd i en fillehaug, noe han egentlig ikke «skulle» (av uviss grunn). Han forsøkte å overtale meg til å se nytten av å finne visittkortet. Bla bla bla. Til slutt ruslet jeg, han og etpar av de ansatte inn på et kontor og fant kortet. Ferdigmeddet. Ingen flere dikkedarer, og visittkortet mistet totalt betydningen. Hva som eventuelt stod på det var også uinteressant for alle parter.

I drømmens logiske verden flyttet dette seg lynraskt over til en absurd scene hvor behandleren og jeg og det som var Che Guevaras guerillasoldater raste ned en bratt fjellside i bil. Hasardiøs ferd. Ned til en bussholdeplass.

Det var det. Sånn omtrent.

Jeg har minst fire åndssvake drømmer hver natt: jeg husker dem. Det er til å bli gal av.

2 kommentarer
  1. Det var nok ned fjellsiden med Che Guevaras guerillasoldater du skulle for å komme videre – ikke i skuffen på kontoret der visittkortet lå. Kan ikke engang forestille meg hvor forvirrende og slitsomt det må være å huske flere sånne drømmer hver natt. Men jeg må samtidig innrømme at jeg finner drømmespråket utrolig fasinerende.

    • cuculus canorus permalink

      Hehe, Che Guevaras kumpaner er nok – i svææært overført betydning – mennesker jeg lettere kan forstå og forholde meg til, enn overnevnte behandler. Enn endel behandlere. Enn de fleste behandlere. Og den scenen hvor vi raste ned en fjellside som både var tropisk og temperert føltes det hele mer naturlig enn alt som kom før.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

