Skip to content

Elefanter i mitt drivhus

06/05/2013

32

saplingNår er nok nok? Hvor går grensen, og hvem sier når at nok er nok? Hvor er streken som sier at hit. Hit men ikke lenger? Det holder nå? Hvor mye skal man tåle av at mennesker mener og mener og mener om deg? For deg? Mot deg? Hvor feil kan jeg ta, hvor mye feil kan jeg ta, hvor lenge kan jeg ta feil? Hvem har definisjonsmakten, styrken til å si at det holder nå?

Hvor mange grenser skal hvor mange mennesker tråkke over; i sin antatte godhet, i sin selvsentrerte idé om at de er «spesialister» på dette? På meg? Hvor mye tull skal jeg høre, hvor mye meta-crap skal jeg tåle? Hvor mange ganger skal jeg høre «…men du må jo inrømme at du er litt….»? I hvilket univers er det  rettferdig? Og ikke kontraproduktivt? Hvor mye synsing skal jeg tåle, bør jeg tåle? Er «normalt» å tåle? Er konstruktivt å tåle? Hvordan dissekere en personlighet, og hva kan, vil, må, kan ikke, komme ut på andre siden? Hvor mye hjelp er hjelp, hvor mye hjelp er «hjelp»? Hvor lenge kan min kamp for å holde hodet over vannet tolkes som utakknemlighet?

Og gjett hvem som betaler prisen?

Perception is all there is. There is no reality.

Jeg vil ikke ha flere elefanter i mitt drivhus. Speda spira lyt få stå.

5 kommentarer
  1. Gud hvor gjennkjennbart det siste innelgget ditt er. Jeg pleier å si ta på deg mine sko og gå i de en hel dag, og jeg er sikker på at du ikke vil orke en halvtime med den smerten jeg bærer.
    Du kjenner deg best, du vet hvor skoen trykker og uansett hva slags diagnose du har så FORTJENER din STEMME og bli hørt og ikke minst være likeverdig alle de som tror de vet noe om deg.

  2. Bonivard permalink

    Fra Leonard Cohen til Seekers (Ja, Seekers. Sue me.)

    Don’t Tell Me My Mind

    I’ve got so many things to do
    And oh, so little time.
    It’s my life and I like it,
    Don’t tell me my mind.

    Don’t tell me my mind,
    Don’t tell me that I’m wrong.
    Let this song be remembered when I’m gone….

    • cuculus canorus permalink

      Hah! Her saksøkes ingen, Bonivard. Det evige mantra:
      Du må gjøre jobben selv.
      Du kjenner deg selv best.
      Du er ekspert i eget liv.

      Så la meg famle meg frem i mitt eget hodes mørke.

      Spede spira lyt få stå.

      Jeg trenger deres støtte, ikke deres fordømmelse.

  3. Liv Tove Thorgersen permalink

    Det høres absolutt ut som at grensa for lengst er overskredet….
    Jeg ønsker deg bedre dager.

    • cuculus canorus permalink

      Takk, Liv Tove.
      Så står man ved en strek i sanden, og spørsmålet hvilke valg jeg har, om noen.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

