Skip to content

Gruppeterapi. Regler.

05/05/2013

33

Gruppeterapi er ment å være «helt åpent». Om ingen har noe å si, sitter man der, åtte mennesker og tittet ut i luften i trykkende stillhet en time. De mer nevrotiske holder det ikke ut, og må enten gå ut eller vil desperat finne på noe å si. For enhver pris.

En gang, i et gruppeterapitime, siterte psykologen Nietzsche, tok sitatet ut av sammenhengen. Han fikk altså gitt det en helt annen betydning. Jeg protesterte mildt, og sa at det var vel ikke helt dét Nietzsche sa, og jeg satte sitatet i sin kontekst. Da var svaret fra psykologen:
«Ja, nå er vi ikke her for å diskutere filosofi». Og skiftet tema med lynets hastighet.

?!

Hvorfor får han lov, men ikke jeg?

15 kommentarer
  1. Fordi psykologen, i denne konteksten, eier banen, ballen og reglene.

    Og «åpent» begrenses av eierens horisont.

    Beskrevet slik av Piet Hein:

    DEN SNÆVRE KREDS
    Der skal findes en gammel historie
    om en præst, som går om i sin dont
    og ser ud, som han gik med en glorie.
    – og så er det hans horisont.

  2. cuculus canorus permalink

    Doublespeak: helt åpent = enevelde

  3. Mille permalink

    Men hva er vitsen med å sitte der i en hel time hvis ingen sier noe? Jeg tror jeg hadde gått. Ikke fordi jeg var nevrotisk, men fordi jeg mener det er totalt bortkastet tid. Opplys meg gjerne om jeg har gått glipp av hva som er terapeutisk med det…

  4. cuculus canorus permalink

    Ikke vet jeg hva som er terapeutisk. Men dette har vært greia i to forskjellige institusjoner. Jeg har forsøkt å si det du sier; at for meg er det bortkastet tid, uansett. At jeg faktisk blir sint av det jeg anser som en slags følelsesmessig utpressing. Det vil si, jeg blir sint på andres vegne:

    Slik jeg ser det er det utrolig råttent mot de som har angst i forskjellige utgaver, for de «knekker» først, og begynner å prate om ett eller annet, fordi de ikke kan holde ut trykkende stillhet. Eller de begynner å grine og stormer ut døren.

    Hvordan det er terapeutisk er mer enn jeg forstår. I siste runde slapp jeg ikke unna: det var en «avtale» med overlegen. Så jeg gikk, tittet i tapeten og tenkte på andre ting.

    Virkelig til hjelp for meg, virkelig til hjelp for de andre.

    Av og til lurer jeg på om endel av disse påfunnene er for at enkelte ansatte skal ha noe å gjøre.

  5. Bonivard permalink

    Du får nøye deg med å fantasere om å virkelig kunne teste psykologens kunnskap om Nietzsche…https://www.youtube.com/watch?v=C0gsdLoc7mA

    • cuculus canorus permalink

      Jeg tilstår at min faktiske kunnskap om Nietzsche er hullete. Mange år siden jeg leste noe av ham. Slik sett var det «flaks» at fyren nevnte akkurat det jeg husket (eller mulig: han trykket på en knapp som fikk hjernen min til å trekke frem noe jeg trodde jeg hadde glemt.). Det som var magereaksjonen først – før jeg fikk satt konteksten i eget hodet – var at «det høres ikke ut som noe Nietzsche ville ha sagt».

      Så noe intuisjon finnes fortsatt.

    • cuculus canorus permalink

      Hei Bonivard – ja, faktisk så er A fish called Wanda en av de tingene jeg tenker på når jeg tenker Nietzsche. Fordi den gærne broren ligger å leser Nietzsche og vi ler. Men de færreste vet hvorfor de ler. Eller hvorfor det er til å le av.

  6. Jeg får en aldri så liten følelse av at psykologen slett ikke kunne sin Nietzsche, utenom akkurat dette sitatet. Minner meg om folk som bruker fremmedord de ikke forstår. De skal bruse seg med fjærene, men når fjærene viser seg å være mangelfulle og noen ser det, blir de flaue og går i forsvar.
    Det er nok ikke det at du ikke får snakke, men du får ikke lov å vise frem psykologens puslete fjær, tenker jeg. Det var sikkert bare du som så det, eller i alle fall du som våget å si det høyt. Det var det bildet som dukket opp i mitt hode her nå, i alle fall.

    • cuculus canorus permalink

      Ja, det er selvsagt en åpenbar konklusjon, Trude, og jeg tenker det samme. Det virkelig ironiske er jo at gruppeterapi skal være «helt åpent». Bortsett fra….
      koko.

      Rettferdiggjøringen hans kan muligens være at Nietzsche ville gå over hodet på endel av de tilstedeværende, men det anser jeg ikke som relevant fordi man kan bruke Nietzsche (eller Donald Duck, eller Monty Python, eller paven, eller Bob Dylan) som et utgangspunkt, springbrett for en diskusjon.

      Godeste psykolog: Filosofer kan hjelpe eller lede oss på en vei. your argument is invalid.

  7. Lisa permalink

    Uten at jeg kjenner til mer enn ett filosofisk essay (Hans Skjervheims «Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi», anbefales- diskuterer blant annet den «herredømmefrie dialog» og grunnleggende antakelser i ulike vitenskaper), så tror jeg at jeg ville reagert positivt på å diskutere filosofiske ideer i en gruppeterapi. Nye tanker i hodet. Bevare de kognitive evnene. Tenke kritisk. Hente fram interesse/undring som har vært mangelvare. Vite at det finnes en lang historie med tenkning. Men de grunnene til å diskutere filosofi i gruppeterapi er kanskje utenfor helsevesenets fagdisipliners rammer. Rammene burde utvides litt, sett til andre fag for inspirasjon. Gjort på riktig måte ville filosofi i gruppeterapi ikke vært forvirrende tror jeg.

    • cuculus canorus permalink

      Hei Lisa, hyggelig at du tar deg tid.
      Ja, jeg er hjertens enig. Gruppeterapi skal visstnok være helt åpent; derfor finnes det ingen temaer fra gang til gang. Noe jeg synes ville være langt mer konstruktivt.

      Så bortsett fra det: det er ikke vanskelig å ta et filosofisk utgangspunkt som springbrett til samtale. Man trenger faktisk IKKE å kjenne filosofens totale verker: man trenger bare et sted å begynne.

      Det som er litt rart er at filosofi er ikke ok. Religion er.

      Alle psykiatriske institusjoner burde ha en filosof ansatt, på lik linje med at de har institusjonsprester. Historieløsheten er en skam. Og ikke til hjelp.

      Jeg hadde en medpasient som slet med endel ting. H*n var fra Tyskland, og jeg poengterte at h*n kom fra et samfunn med et til tider tungt protestantisk verdigrunnlag. Det er en underliggende samfunnsholdning i denne historien. Kanskje er endel av det h*n slet med OGSÅ er et utrykk for det samfunnet h*n kommer fra: den kulturhistoriske sammenheng.

      Jeg er ikke sikker på om det ble lettere for vedkommende, men denne historieløse – til tider overfokuseringen på individet uten kontekst mener jeg kan være svært skadelig. H*n sperret øynene opp når jeg poengterte disse tingene. Hun fikk satt det i en større kontekst.

      De historisk-kulturelle-religiøse-filosofiske samfunnsstrukturer er aldri bortkastet å snuse på.

      • Dette siste du sier tror jeg mange ganger vil være kjempe viktig. For er det ikke sånn at det ofte er normer i samfunnet rundt oss som definerer hva som er normalt? I tillegg til at det er denne tids utdanning og opplæring av hjelpere som er med og definerer hva de skal gjøre? I andre tider og andre steder kan det være andre ting som gjelder.

        Arrester meg om jeg i min uvitenhet tar feil eller misforstår :-)

        • cuculus canorus permalink

          denne tids utdanning og opplæring av hjelpere som er med og definerer hva de skal gjøre

          Helt solid. Slik er det selvsagt, og slik har det vært til alle tider. Forskjellen nå, slik jeg ser det, er at vi har gigantiske biblioteker og kunnskap tilgjengelig 24timer i døgnet: historieløshet er et valg. Og ikke et valg jeg er særlig tilgivende ovenfor. in the age of information, ignorance is a choice

          Mange ting i verden idag farger oss som individer, og samfunnene våre er ikke så homogene lenger: vi får impulser, reiser mye, lærer og tar med oss ting vi assimilerer inn i våre egne liv uten å tenke på det. Dette gjør selvsagt at de siste 50 år har enormt på holdninger og vaner. Det er ikke såååå lenge siden pizza og taco var eksotisk…

          Det ser ut som mye psykologi og sosiologi opererer med infantilt simple klassifikasjoner her, som henger årevis etter.

  8. Lana permalink

    Den første tanken jeg fikk var at psykologen antagelig ikke trodde at noen av pasientene skulle kunne mer om Nietzsche enn ham, og følte seg derfor litt «tatt på sengen». ;)

    • cuculus canorus permalink

      Hei Lana – definitivt!
      Men jeg sier med Dr. House:

      Never assume!

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

