Skip to content

Outsider

04/05/2013

29

 …inclined to gather and optimise patterns, much more aware of the abstract patterns of their external world. Eventually we find patterns of life which we find favourable however we find our co-group does not approve or understand. We come to believe that there are no other people with the same way of thinking, but cannot find a way to fall back into a socially approved way of living as we see it to be an inferior lifestyle. Hence, depressive realism is developed. This fight between the way we want to live and the way others want us to live eventually overwhelms us with mental stress leading to depression.

…the most pitiful of types because simply living to «get what you want», living to be just like everyone else, to be normal, to fit in and meet social expectations is considered an inferior lifestyle. The problem is, is that if this is not what you want out of life then society isn’t going to help you, in both figuring it out or making it happen.

Så lenge det finnes bokser, finnes det en utside og en innside.

6 kommentarer
  1. Tankevekkende. Må tenke mer før jeg svarer. Stikkord:

    merke når jeg ikke blr sett fordi det ikke er plass til meg i boksen.

    Snakke med noen som ikke har reseptorer for det jeg sier, slik at det blir filtrert og forvrengt i en tankeboks.

    Vite at det er noe de gjør, ikke en feil ved meg.

    Merke smerten og ensomheten ved alltid å stå utenfor.

    gjøre mitt ståsted til en styrke ved å godta reaksjonene mine og gi ansvar for usynliggjøring og forvrengning til de som gjør det.

    Finne andre som er utenfor og som forstår og trenger «I rejoice in our differences».

    Vite at det som skaper boksene, er flokkmenneskets angst for å kjenne sårbarhet og alenehet.

    Vite at det er en forklaring og ikke en unnskyldning.

    Være oppmerksom på egen trang til å samles i nye bokser når man møtes utenfor.

    MELLOM er et sted. Mellom bokser. Mellom stoler.

    • cuculus canorus permalink

      Gode stikkord. Det som er så umulig vanskelig er når man skal si «dette er bare tull: dette er i en boks jeg ikke er», når man skal «avskrive» ting, meninger og urimelige mennesker. For meg er dette et tåkehav.

  2. Berta permalink

    En intps skjebne… Trist som faen egentlig.
    @ingridjohanne, «Snakke med noen som ikke har reseptorer for det jeg sier» – bra sagt! Det har gått opp for meg at det er noe av problemet med meg og folk. Ikke at den innsikten egentlig har hjulpet, den har vel egentlig gjort ting litt verre akkurat nå (mulig disintegration på gang her, forhåpentligvis av typen positive), men altså… Jeg er kanskje særere enn jeg har gått rundt og trodd. Og de andre ser kanskje ikke de tingene som er åpenbare for meg. Jeg har begynt å forstå hvorfor jeg slutta å si meningene mine en gang i 8. klasse eller noe sånt. Og hvordan det hele har vært usunt for forholdet til meg selv og til andre.

    Ett eller annet fikk meg til å føle at ethvert forsøk på å forklare noe som helst for noen er helt fånyttes, og det føler jeg egentlig fremdeles, men jeg begynner å innse hvor isolerende det er. Samtidig, de gangene noe slipper gjennom sensuren, kan jeg av og til nå fram, men opplever sjelden at noen tar opp tråden og kommer med innspill eller ideer eller engang motsigelser, alt blir hengende i lufta og får ingen følger, og da føles alt så bortkasta.

    Bah… Alltid når jeg leser interessante ting her og jeg skal prøve å kommentere vokser ting seg større enn hva jeg har tålmodighet til å tenke gjennom. Dessuten sitter jeg alltid med den hersens telefonen og alt tar så lang tid å skrive. Også må jeg legge til en disclaimer her, jeg har ikke skrevet ned disse tankene før, så de er ikke helt vanntette. Jeg må kjøpe meg en notatbok snart. En med hengelås.

    • cuculus canorus permalink

      Hei Berta, hyggelig at du stikker innom.

      Få ting er særlig vanntett her i Gjøkeredet, jeg forandrer gjerne mening fra dag til dag.

      Tror jeg forstår hva du mener. For meg er det ironisk at jeg hadde til tider problemer med å bli forstått før også selvsagt. Av og til. Men det virker som om det blir mer og mer problematisk å gjøre meg forstått, ovenfor psykiatriske fagfolk. Det går helt i ball. Slik sett blir jeg mer forvirret. Og, selvsagt, skylder jeg på meg selv: noe klarte jeg jo å få frem og bli forstått før. Nå er det hele en grumset suppe.

      Så kan man tenke seg at det er en del av prosessen. Men å være mer forvirret nå enn da jeg begynte? Hm.

      • Berta permalink

        Om man aldri får gehør for det man mener er sant og riktig eller i det minste på sporet av noe, og ikke bare fra ett menneske, men mange, og nesten helt konsekvent, da skal det mye til for å holde på sitt eget spor. Samtidig er det vanskelig å gi slipp på egne meninger og ta til seg andres når det strider mot all egen fornuft. Det er ikke rart i det hele tatt at du ender opp fullstendig tåkete.

        En kan være aldri så smart og selvstendig og alt det derre der, vi slipper aldri unna at vi skal inngå i systemer på forskjellige måter, og der kan det tydeligvis oppstå fullstendig uforståelige gigakræsjer. Så blir det minstemann som sitter igjen med bulkene.

        • cuculus canorus permalink

          Ja, Berta, du sier noe. Jeg sitter igjen med bulker jeg selv mer eller mindre har skapt, men jeg blir på en måte også påført bulker. Det er ikke alle bulker som «i kontakt med seg selv blir oppmerksom på». Noen av dem er nye. Og vanskelig å definere og beskrive.

          Jeg HATER offer-speak, og jeg ser mye av lemfeldig omgang med psykiatriske begreper. Jeg tenker alle vi skakkjørte – ut fra en slags nødvendighet – tilegner oss Systemets språk, og det er ikke alltid av det gode. Det latterligste jeg hørte en gang var en pasient som påstod at h#n ble traumatisert av å ikke ha et bord på rommet. Seriøst.

          Men å holde på et språk som faller naturlig er knallhardt. Og mistforstås ofte.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

