Skip to content

Digital ærlighet. AK vs. IRL, AFK

17/04/2013

35

Internet!
AK = at keyboard
IRL = in real life
AFK = away from keyboard

 
Internettet er ganske nytt. Vi vet strengt tatt ikke helt hvordan vi skal bruke det ennå. Om ti år vil vi nok kunne se på det med andre øyne, og endel av tankemåtene rundt nettet vil endre seg drastisk.

Remediering

Når telefonen kom, tenkte man at hver by skulle ha én telefon; omtrent slik som telegrafen hadde et telegrafkontor. Så ble telefonen allemannseie, og enkelte hysteriske røster spådde den sosial omgangs død. Ingen kom til å se hverandre lenger, vi kom bare til å sitte i hver vår stue og kakle inn i et rør. Radioen, sa noen, var også usunn. Aviser ville dø. Så kom kinoen, og radioen ble dømt nord og ned. Så kom TVn, og da var det garantert slutt på både radio og kino. Ingen kom til å gå på kino mer. Hva skal man med radio når man får flotte, levende bilder rett inn i stuen? I mediehistorisk perspektiv er det som skjedde i alle disse tilfellene det som heter remediering. Det betyr kort sagt at et nytt medie ikke erstatter de gamle, de kommer i tillegg. I den prosessen endres både det nye og det gamle i en tilpassningsprosess til det gamle. Det blir litt skyffling av kortene. Knuffing i køen. SMS ble forøvrig dømt nord og ned også, det var mer en liten ettertanke og test av teknologi. Få hadde trodd det skulle bli en så enorm del av telefonbruken. Hvorfor skulle vi bruke tid på å tekste, når vi bare kunne ringe hverandre? Og hvem gidder å se film på telefonen? Hahaha, sier vi nå.

Internett er toveis. Treveis. Fireveis. Millionerveis. Som informasjonsmedie er det helt unikt. Alle andre foregående medier har vært fra en stor organisasjon, redaksjon el. til mange. Du kunne skrive leserbrev, men det hele var en temmelig møysommelig sak, og en eventuell debatt i avisen ville gå over uker. Innen det ble noe dreis på debatten var det ikke utenkelig at temaet i mellomtiden var blitt irrelevant.

Skrekkoggru: kontrollfreaks

Mange i mange fagfelt er panisk engstelige for Internett. Det er gjerne de som hører til de «myke» fagområdene samt det offentlige. Som er så tungrodd, sidrumpa; og som tydeligvis har en kultur for å se på all endring med skrekkoggru. I allefall endring som kommer utenfra. Det er greit å sutre over enda en omorganisering i en eller annen fylkeskommunal etat. Eller noe som truer en dinosaur av en tradisjonstung institusjon (forlag, bokhandlere og biblioteker springer meg i hu). Men utenfra.. farlig. En av mine hatområder: organisasjoner som tror de kan og må kontrollere sine ansatte ved å blokkere og begrense nettilgang. Jeg har opplevd å ikke få aksessere: Kvinner og klær (pgn. potensiell «nakenhet»). Klassekampen (politikk). WordPress (pga. muligens alt i hele verden?!). Facebook, selvsagt. Og, denne er best: NSB. Og talløse andre. (uten å gå i detaljer: organisasjoner «abonnerer» på «sikkerhetsløsninger», kontrollpakker. Algoritmene som bedømmer «tvilsomme» sider er ganske ubrukelige).

Det latterlige er selvsagt at alle har en mobiltelefon, og vil de surfe på nettet på jobben er det uproblematisk. Har du to hjerneceller, krever det heller ikke mye å søke på «online proxy», og dermed kan du for det meste surfe på hva som helst hvor som helst. Jeg har sittet på Internettkafeer i kontrollfreakland og fått opp det jeg vil ha. Det dreier seg om makt, kontroll. Man må finne måter å stole på sine ansatte. Man må innse at nettkontroll er umulig.

(Det kan dog nevnes at Internett (som faktisk er et egennavn og dermed skal skrives med stor I) koordineres av en non-profit som heter ICANN i USA og at dette er noe vi nok bør holde et øye med. Det er ingen garanti for at Internett vil fortsette å være slik det er nå. Betaling, begrensinger, mer kontroll er ikke utenkelig).

Internett

Så var det Internett da. All sosial omgang blir igjen dømt til døden. Ja, det kan være usunt. Du kan leve hele livet på Internett. Du kan drive butikk, handle mat, møte venner, få nye venner, gjøre transaksjoner, kjøpe klær. Du kan bygge opp flere paralelle personligheter avhengig av hvor på nettet du er og hvem du kommuniserer med. Det er fora for alt og alle, virtuelle virkeligheter, blogger, chats med totalt fremmede. Gjennom Omegle og ChatGig kan du chatte eller videoprate med villt fremmede mennesker. Uforpliktende, du kan avslutte etter tre sekunder og gå videre til en annen tilfeldig person. Kanskje gir dette et skinn av menneskelig omgang. Kanskje det faktisk er sosial omgang. Remediert: sosial omgang i nye klær?

Sosialt nett

En ting jeg av og til gjør er å ta noen glass vin og chatte med en venn et annet sted som også tar noen glass vin. Ingen av oss er nødvendigvis interessert i å snakke med hverandre. Vi kunne Skypet, men tekst og den litt uforpliktende kommunikasjonen passer bedre. Jeg kan se en film samtidig; gjøre andre ting simultant. Henge opp klesvasken. Lese. Pauser i chat er helt akseptabelt.

Jeg har fått venner via nettet. Noen i andre deler av verden jeg sikkert aldri kommer til å møte, folk jeg neppe vi snakke med annet enn gjennom tekst. Selv om jeg skulle dra til Johannesburg er det slett ikke sikkert jeg ville oppsøke denne nettvennen; jeg er kanskje mer komfortabel med at det vennskapet foregår via nettet. Kanskje. Eller kanskje vil jeg ringe på vedkommendes dør.

Er det et dårligere, mindreverdig vennskap? Er det ikke et «ordentlig» mellommenneskelig forhold? Er det falskt? Er det sykt? Er det farlig? Selvfølgelig er det ikke det. Det er bare nye måter å skaffe venner på, nye måter å omgås. Jeg drikker fortsatt kaffe på kafé.

Jeg har denne bloggen. Jeg har fått mye støtte og medfølelse; jeg har fått andre synspunkt, på en hyggelig, høflig og gjennomtenkt måte. Dette setter jeg pris på. Jeg har funnet mennesker (eller de har funnet meg) som har det litt som meg på flere områder. Mennesker jeg aldri ville møtt, eller: om jeg hadde møtt dem ville vi aldri snakket om disse tingene. Som er ekstremt viktige, sjelelig, følelsesmessig, menneskelig. Noen av menneskene jeg har møtt her kommer jeg til å møte i levende live. En har jeg allerede drukket kaffe med. IRL. Et – forhåpentligvis – vennskap som har sin begynnelse i en følelsesmessig ærlighet. En digital ærlighet. Ingen ville være så ærlige eller rett på sak IRL. Du går ikke på fest eller firmalunsj og begynner å snakke om depresjonen din, angst, avhengighetsproblemer, familiedrama. Det som er viktigst i livet akkurat nå. Det den digitale virkelighet kan vise er: «Her står jeg. Du ser hvem jeg er. Jeg er mange ting. Også dette.» ..også når man er personanonym. I denne bloggen er jeg anonym i den forstand at svært få av dere vet hvem jeg er, eller ville kjent meg igjen på gaten. Men på et personlighetsnivå er jeg ikke anonym. Du kan lese mye; mer enn jeg ville fortalt noen, antagelig. Du vil lære mye om meg uten å ha sett meg. Hva som står på førerkortet mitt blir i så henseende ikke særlig viktig.

Det som skjer på nettet er at man kan finne likesinnede. Enten man er interessert i Italienske frimerker fra 1921, kakeoppskrifter for allergikere, nyheter, nettfora for mentale problemer, utdanning, kurs i kurvfletting, hvordan bygge en rakett i hagen.

Jeg kan skrive et innlegg på denne bloggen, og så deretter gå til et annet fora på nettet, hvor jeg bruker andre deler av meg selv, som dreier seg om helt andre ting. Jeg tror ikke det i seg selv er sykt. Det er helt vanlig. Vi bruker forskjellige deler av oss selv avhengig av hvem vi er sammen med og hvor vi er.

Og her er kanskje mitt sterkeste argument: nettet har kanaler hvor man hopper over småprat og årevis med bygging av et IRL vennskap. Jeg vil velge med omhu de få IRL vennene jeg deler mine vondeste tanker med. På nettet kan man gå temmelig rett på sak.

I psykiatrien ser det overveldende flertallet av fagfolk på nettet som en styggedom. «Mennesker som isolerer seg, isolerer seg mer på grunn av Internett.». Kanskje er det å sette vognen foran hesten. Syke mennesker isolerer seg. Syke mennesker som isolerer seg kan ha i allefall et minimum av menneskelig kontakt gjennom nettet.

Og nettomgang er slett ikke kunstig eller sykt. Det er bare remediert kommunikasjon og sosial omgang.

WWW-generasjonen, de som er i tidlig tenårene nå, kan ikke begripe at dette er noe å stresse med. De skjønner ikke problemstillingen i det hele tatt. AK og AFK er to sider av samme sak.

Legg igjen en kommentar

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

