Skip to content

Hypokonder

29/03/2013

2

I en hysterisk episode av QI, health and safety har deltagerene fyllt ut et skjema, Whitleys test, for hvor hypokonderske de er. Definisjon, hypokonder:

Hypochondriac: a person with somatic over-concern, including morbid attention to the details of bodily functioning and exaggeration of any symptoms no matter how insignificant.

David Mitchell argumenterer – uangripelig – at det er absurd, totalt intetsigende og enormt idiotisk, ren nonsens. Spørsmål:
I worry a lot about my health.
1 = Not at all 2 = A little 3 = Moderately 4 = Quite a bit 5 = A great deal

Mitchell eksemplifiserer: hvordan i all verden kan du svare

I worry a lot about my health a little bit.

I worry a lot about my health a great deal

A little bit a lot, a great deal a lot.

Altså; hvordan kan du bekymre deg mye for helsen din littegrann? Littegrann mye? Mye littegrann?

Det ligger en vekting i selve spørsmålet, kanskje går man ut i fra at folk som tar teste ER hypokondere? Om de ikke er det, hadde de ikke tatt testen?

Videre poengterer Mitchell at testen er meningsløs med mindre de også får en medsinsk gjennomgang: om det er noe fysisk galt med deg, har du svært god grunn til bekymring. Om Ross står på gravens rand er han en idiot for ikke være engstelig. Så får han resultatet at han ikke er det minste hypokondersk, og faller død om dagen etter.

Are you bothered by many aches and pains?
1 = Not at all 2 = A little 3 = Moderately 4 = Quite a bit 5 = A great deal

Hva om du har aches and pains? Er du da hypokonder? Hva er moderat?

Jaja, nok om denne tåplige testen, la oss avskrive den som pølsevev.

Hvorfor snakker jeg om dette? Rent bortsett fra underholdningsverdien i QI? Jeg har jo snakket om noe lignende før («Føler du at det er noe i veien med din forstand?»).

Jeg har fyllt ut endeløse skjemaer i psykiatrien som har vært like glupe. Det dummeste av dem, om jeg ikke husker feil, var skjemaet for måling av selvmordsfare. Beklageligvis tok jeg ikke bilde av det, og kan ikke finne det på internettet.

Her er etpar favoritter fra andre skjemaer:

tulleskjema3 skjematull2 skjematull1

Dette bruker man som verktøy for diagnostisering.

Jeg forstår ikke bedre nå enn da hvordan jeg skal tolke dette. Forslag?

7 kommentarer
  1. Mille permalink

    Og jeg spør igjen det store hundretusenkronersspørsmålet: hvordan kan man tolke svarene man får uten å sette det inn i en sammenheng? Que?? (Forventer ikke oppklarende svar fra noen.)

  2. Mille permalink

    Jeg savner forøvring svaralternativet «Hæ?» på samtlige spørsmål. ;-)

    • cuculus canorus permalink

      HÆ er egentlig det mentalt friskeste svaret på alle. Å finne seg i sånt tøv er vel kanskje en bekreftelse på at man ikke er frisk. HÆ burde definitivt være noe alle svarte på alle spørsmålene…

  3. Det jeg misliker mest av alt med disse testene, er at jeg selv ikke skal kunne forstå å tolke dem… Ikke er de særlig dekkende heller, fordi de måler ikke stort. Og så skal de liksom være så sikre, fordi det er flere gjentagende spm. (på de større, i alle fall), men de er jo så gjennomskuelige! Hadde jeg bestemt meg for å virke frisk hadde jeg jo klart det med glans.

    Flere ganger er de rett og slett ikke relevante for meg; «Hvor ofte syns du at ting du gjør i det daglige har ingen mening?» Er jeg deprimert da spiser jeg, kanskje, og ellers… nei jeg gjør jo ikke noe. Ikke nødvendigvis fordi det ikke har mening, men fordi jeg ikke tenker over det. Jeg er så sliten at alt jeg ønsker å gjøre er å være i fred, det faller meg ikke inn at jeg kanskje /burde/ gjort noe annet, derfor er det heller ikke meningsløst.

    Uh, dårlig forklart.

    Men jeg fikk høre det, at grunnen til at jeg føler det sånn er fordi jeg har aspergers. Da kunne behandler sette meg inn i en fin liten eske og ingenting jeg sa av kritikk ble tatt på alvor «du forstår det bare ikke.».

    • cuculus canorus permalink

      Hei Aslaug – enig. Jeg skulle lett ha bløffet meg ivei gjennom alle de skjemaene. Og ja, når man er syk/deprimert er det jo ikke uvanlig at man gjør lite, og det man ikke gjør, gjør man ikke fordi man ikke tenker på at det har, skulle hatt noen/mer mening. Skjønner hva du mener.

      Jeg har om igjen og om igjen spurt fagfolk hvordan jeg skal tolke spørsmålene, hva de skal svares på i sammenligning med hva (for fire dager siden? for to år siden? da jeg tror jeg var «normal»? det andre ville anse som normalt? hva jeg tror at andre tror at jeg tror….ad infinitum).

      Jaja. Videoen fra QI er i allefall morsom :-)

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

