Skip to content

Å temme et hode

25/03/2013

31

stagecoach

Kanskje er alle lesere kjent med begrepet tankekjør. Om ikke, det betyr at hjernen kjører i full fart, stream of conciousness uten hode og hale. Om du hører etter hva hodet ditt surrer gjennom i løpet av ett kvarter er det sikkert ganske mye. Kjør så hastigheten, sammenhengen, volumet og rimelige assosiasjoner opp til minst det dobbelte.

En løpsk diligense med seks hester i halsesløs panikk over ulendt terreng. Inventar, postpakker, passasjerer kastes hit og dit, kusken har ingen kontroll, alle klamrer seg fast. Velkommen til mitt hode.

Jeg har funnet ut at jeg har hatt tankekjør hele livet. Hodet kjører kontinuerlig assosiasjoner. Forskjellen er at den gang var det en viss konstruktiv struktur i det, og volumet var ikke så høyt. Det begynner langsomt å gå opp for meg at ikke alle har det slik.

Det man finner ut når hodet raser avgårde med seks paniske hester foran er hvor liten kontroll man har over hjernen. Synapser fyrer som fyrverkeri, og er lunten først tent, er det umulig å stoppe. Hodet er ikke som en bombe som skal deaktiveres, det er ikke nok tid og pause til at hodets bombeskvadron kaldt og rolig kan klippe den blå ledningen. Livet er ikke som på film.

Kanskje stemmer metaforen videre, om at den halsesløse flukten stopper når hestene er utslitt, brekker beina eller klapper sammen dehydrert. Ikke godt å si. Kan hjernen slite seg selv ut, kan hjernen rett og slett si stopp? Jeg tror kanskje det, men jeg tror også at hjernen ikke gjør det før man er godt ute i en paralell virkelighet; i galskapens landskap. Om det finnes en vei ut av villmarken der, vites ikke.

Dessuten: hvordan det går med inventaret, postpakkene, passasjerene og kusken før det skjer er det ingen som vet.

En mann på en hest, i full fart. En tilskuer sier:

– hvor skal du hen?

Rytteren svare:

– spør hesten.

7 kommentarer
  1. Berta permalink

    Ja…

    Jeg har tenkt i de baner selv, men min hest er en Mustang med stor M, altså en bil. Med brølende motor, fastkjørt i et gjørmehull.

    Litt hjelp ved startstreken til å finne riktig drivstoff og retning tror jeg kunne ført til et helt annet resultat.

    Litt bilpoesi… Jeg som egentlig ikke kan noe om biler, likevel er dette noe av det som har kommet ut av de evige indre monologene som pågår her.

  2. Jeg tror det er aksonene som fyrer av inn i synapsen, men det er bare litt småpirk på en veldig god beskrivelse. Jeg tror fullt og helt at hjernen kan bli utslitt, på lik linje som resten av kroppen (en form for overstimulering), og at det som da kommer er apatien.

    Galskapen er bare med på å stimulere hjernen i ytterligere grad (med angst er det for eksempel mer mentalt krevende å utføre en oppgave enn om man ikke har angst), til slutt sier det stopp. Jeg vil ikke si hjernen har gitt seg når den finner en parallell virkelighet, det er jo en virkelighetsflukt, som er en måte å finne hvile på, når det ikke er å oppdrive i virkeligheten?

  3. cuculus canorus permalink

    Hehe, Aslaug, takk for korreksjon. Skal gjøre litt mer research neste gang, denne gang får det stå som poetisk frihet :-)

    Ja, akkurat hva som skjer når hjernen gir opp og tipper over kanten er ikke godt å si. Apati utenpå, galskap inni? En ny livsløgn basert på at griser kan fly? Jeg vet ikke, og jeg håper jo at jeg ikke skal finne det ut. Det vil si, om det skjer ville jeg jo ikke være klar over det. Hah. Catch-22 igjen.

    Det finnes mange «paralelle virkeligheter» der ute, uten at de er sykdommer. Saken er vel at jeg må finne min, på knivseggen mellom sprø som selleri og en felles virkelighetsoppfatning. Eller noe sånt.

    @Berta – stor bil, ja, hvorfor ikke. Jeg liker dog hestemetaforen litt bedre for min del, da jeg føler at det er seks viljer som raser panisk avgårde, og en kusk uten kontroll…

  4. Jeg har ofte blitt overasket over hvor lite forståelse som finns for at man kan være dårlig samtidig som man oppfører seg «rolig». Personlig er det når hodet roter som verst jeg har mest nytte av rutiner og orden, noe som ofte gjør at jeg blir tatt som mer oppegående enn jeg er. Under ligger det en nærmest manisk trang til å ha kontroll på /noe/, om så bare bøkene i bokhylla. For meg er det en Catch22 om jeg skal slacke på kontrollen jeg så vidt klarer å utøve (og da ikke få hjelp) eller la alt gå i biter (som må settes sammen igjen).

    Jeg liker å tro vi alle lever i hver vår verden, virkelighetsoppfatninger kan i alle fall variere sterkt uten at det er noe galt i det, som du sier. :-)

  5. cuculus canorus permalink

    @Aslaug –
    Kjenner meg igjen i den ja. At jeg kan virke rolig men under overflaten finnes en krig.
    Som du sier; vi har alle vår egen verden, spørsmålet er hva vi deler med andre. Jeg synes sitatet av Chateaubriand oppsummerer godt.

    Over surface calm and easy, under surface paddle like hell.

  6. Anonym permalink

    Om hodet kan slite seg ut? Jeg kom til å huske noe den britiske tenkeren Bertram Russel skrev i en selvbiografi, han hadde balet med et matematisk problem han skjønte det var en løsning på men han fant ingen forklaring,så gikk han på en «smell».han sa han kjente hjernen lukket seg,han kjente han fikk seg en knekk.
    Siden klarte han aldri å trenge så dypt inn i en problemstilling.

    • cuculus canorus permalink

      ….det er kanskje det jeg frykter mest i dette depresjonshullet. At – om eller når – jeg kommer ut på andre siden er noe knust og kan ikke repareres.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

