Skip to content

Når nerden er pasient

24/03/2013

36

Ada_lovelaceHva gjorde nerder i gamle dager? De som nå er klassiske nerder, gjerne datarelatert, hva brukte de nerdetendensene til for 100 år siden? 200 år siden? 30 000 år siden?

Ikke godt å si, men man kan kanskje anta at det var de som satt å fiklet med pinner, og lo & behold: ild! Odd Børretzen beskriver dem som stammeidioten, landsbytullingen. Mye har forsvunnet i historiens mørke. Kanskje var den åndsfraværende drømmeren ved bålet Newtons åndelige forfar.

I våre dager er «nerd» assosiert med klassisk datanerd, et blekt hannkjønn som ikke lar seg rikke fra datamaskinen. Det var ikke alltid slik. Augusta Ada King, Countess of Lovelace (1815-1852) , datter av poeten Lord Byron, anses som verdens første dataprogrammerer. Matematiker, logiker, programmerer, algoritmeskaper, akademiker, brainiac. Vakker og smart. Og kvinne.

Jeg er selvsagt ikke Ada, men jeg må vel motstrebende innrømme at jeg har en ganske høy nerdefaktor. Det er riktignok ikke begrenset til datamaskiner (som jeg ikke synes er interessante i seg selv; de er verktøy for å skape noe). Det står for meg som om vårt samfunn gladelig og humoristisk sorterer nerder som en egen rase; de tilhører en stamme litt utenfor normalen. Vi ler hjertelig og godt av The Big Bang Theory.

Ingen invendinger der. Så går det galt i nerdens hode, litt galere enn normalt, og nerden befinner seg som pasient i psykiatrien. Jeg har snakket om det før, men psykiatriens system består i høy grad av institusjonalisert kvinnelig omsorg. Hvor kompatibelt er det med – spesielt kvinnelige – nerdehoder?

Ikke veldig.

Nerder er ikke følelsesløse maskiner; de er bare skrudd sammen på en litt annen måte. Så igjen, hvordan takler psykiatrien og dens representanter disse?

En overveldende følelse av at jeg skal dyttes til å ikke være nerdete. Det er ikke bra, det er usunt, det er på en måte ikke menneskelig nok. En måte å se det på er at de fleste ansatte er omsorgsfulle følelsesmennesker. Intet galt med det. Men jeg skal presses til å bli mer av det. Om det ikke regelrett er en boks («litt mer som oss vanlige mennesker «), skal jeg dyttes lenger bortover skalaen vekk fra det som kanskje er mitt naturlige domene. Det er ikke bra å være nerd. Det er morsomt på TV. Det er usunt i verden.

Det undrer meg. Den rendyrkede nerden blir det på en måte flere av, eller i det minste, de blir tydeligere i samfunnet vårt: de skaper dessuten ting vi har nytte av. De er kanskje mer akseptert i vårt samfunn enn de var for x000 år siden. Psykiatrien må nødvendigvis møte flere slike mennesker.

De synes å si:

Vi er veltilpassede mennesker, for at du skal bli mer veltipasset må du bli mer som oss.

Jeg kan ikke se hvordan det skulle være mulig.

9 kommentarer
  1. Tviler ikke på at mange/de fleste går inn i psykiskhelsevernyrker på grunn av et oppriktig ønske om å hjelpe. Men hva vil de hjelpe med?

    I min misjonærbarndom så jeg hvordan velmenende mennesker viet livet til å «hjelpe» mennesker de betraktet som mindreverdige bli mer som «oss».

    Jeg syns jeg har sett mye av dette også i psykisk helsevern, og jeg gir ikke poeng for slik atferd i noen av situasjonene: Atferden er arrogant og selvopptatt.

    Hvorfor ikke heller gi mennesker rom til å bli mer av det individet de var født til å være? Rom til å vokse i den retningen de vil?

    • cuculus canorus permalink

      Hei Ingrid Johanne –
      Jeg er enig, det er liten tvil om at mange i helsevesenet ønsker å hjelpe. Men velmenenhet er ikke nok, gode intensjoner garanterer absolutt ingenting. Hjelp er ikke alltid hjelp.

      Selvsagt skulle vi helst utvikle oss til å bli mer av det vi ER, et bedre jeg, et jeg som kan bedre leve med meg.

      Jeg hører til de som mener at til syvende og sist, i ytterste ende, er vi ugjenkallelig forskjellige, og i for det meste ugjenkallelig alene (ikke nødvendigvis ensomme). Det er urimelig å forlange eller forvente at andre mennesker skal forstå helt og holdent; det er umulig. Så om vi aldri kan helt forstå hverandre, tenker jeg at det eneste som vil være til hjelp er å bli hørt. Og trodd.

      • Nettopp. Sitert etter hukommelsen: «Vi må aldri glemme det enkelte menneskesinns grunnleggende ukjennelighet.»

        • cuculus canorus permalink

          Vi må aldri glemme det enkelte menneskesinns grunnleggende ukjennelighet.

          spikeren på hodet.

  2. Anne permalink

    Jeg tror ikke at psykiatriens menneskesyn nødvendigvis er et sunt syn på mennesker. Opptatt mer av patologi enn det motsatte, dessverre. Og mennesker har mest av alt,- muligheter og anlegg for å vokse. Hvem forstår og kan hjelpe i den prosessen?

    • cuculus canorus permalink

      Hei Anne – ja, det har du nok rett i. Patologi er på en måte det eneste verktøyet de har; den eneste skalaen. Nyttig om brukt fornuftig antagelig, men bør på ingen måte stå på side 1.

  3. Bonivard permalink

    Som denkjenteautistiskeforskeren Temple Grandin sa på spørsmål om hennes følelsesliv:

    I have emotions (…) I just get kinda sick of endless talk about emotions, because I don’t find it very interesting – I’d rather talk about livestock or animal behaviour.

    • cuculus canorus permalink

      Ja, hun er episk! Jeg kan si meg enig med henne, om jeg dog ikke er fullt så autist/nerd. Vi har, ett eller annet sted her i bloggen, moret oss godt over hvordan følelsesmennesker bruker følelser i alle situasjoner. Spesielt underholdende/irriterende om det kniper litt: sitte fast i en heis, feks. Jeg er observatøren, den rasjonelle som venter lenge og vel med å få noensomhelst panikk, eller relatere situasjonen til følelser. Denslags forstår jeg rett og slett ikke.

  4. cuculus canorus permalink

    …. som et annet sitat:

    I have feelings. I just do not let them make my decitions.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

