Skip to content

Smarte unger

17/03/2013

29

 
Forrige dagen så jeg en liten pike på vei hjem fra skolen. Hun tråkket opp en bratt bakke i rosa jakke og blå olabukser med en alt for stor sekk på ryggen; hun lente seg fremover og stabbet seg oppover. Men hun enset hverken bakken eller sekken.

Hun leste. I hendene hadde hun en bok og var tydelig oppslukt. Veien opp gikk hun nok på autopilot, hun har gått det mange ganger. Noen hundre meter foran gikk tre andre unger i full fart med å virre rundt i sneballkrig.

Jeg smilte først for meg selv. Med unntak av den rosa jakken var det meg selv jeg så. Og så begynte de små grå å snurre. Jeg måtte parkere bilen. Tårene begynte å trille. Hun kan ha vært omtrent ni-ti år gammel eller så. Jeg så meg selv, og jeg så alle oppoverbakker hun skal gjennom noensinne. Det rev meg i sjelen.

Jeg tipper hun er langt over gjennomsnittet smart, jeg tipper hun skal gjennom omtrent det samme som meg. Jenter forventes å være sosiale nettverksbyggere, bedrive sladder, knising, alliansefokusert, underteksttolkere og muligens dramaqueens. Jenter som ikke passer inn her har muligens en enda større oppoverbakke enn gutter av samme slag. Jenter som vil vite hvordan ting virker, hvordan det hele henger sammen. Cluet her er henger sammen. Det følger i de fleste tilfeller en manglende interesse for sladder, sludder og fniseri. Hun/jeg spiller så komedie for å forsøke å finne vår plass, presse oss inn mellom jentete og guttete. Det er ikke mye armslag der. Selv fant jeg de «flinke» (skoleflinke) jentene i klassen min utrolig kjedelige. Jeg hadde ikke ordene for å beskrive det dengang, jeg hadde en murrende følelse at om jeg hørte til noe sted var det blant dem. Men de var så gudsjammerlig trøtte! Jeg satt bakerst med de smarte men småbøllete guttene. Og det er ikke helt kosher i ungdomsskolen, det skal man få betale for sosialt. Det er dyrt. Det foresvever meg nå som kanskje altfor dyrt.

Så satt jeg i bilen og gråt – som en unge. For meg selv, men kanskje mest for henne. Våre sosiale normer og forventninger har liten plass til slike som oss.

5 kommentarer
  1. Lest gjennom hjertets tårer. Der har jeg også vært.

  2. Kjenner meg igjen i dette ja. Rart, jeg har nok ikke forstått det selv, før nylig, at jeg ikke passet helt inn fordi jeg var et kreativt barn, på mitt vis. Som det var lite plass for da jeg vokste opp.

    • cuculus canorus permalink

      Hei gamle ugle –
      Kanskje denne anekdoten dreier seg mer om anneledeshet uavhengig av bakenforliggende årsaker eller forklaringer. Klassekameratene hennes gikk foran, lekte og kastet snøballer. Jeg håper selvsagt hun er veltilpasset og fornøyd med tilværelsen, men noe sier meg at hun avviker nok til at jeg kan kjenne meg igjen, til at jeg kan se for meg hvilke kneiker hun skal over.

  3. Hvorfor tolket du boklesingen dithen at hun er smart? Det er interessant, synes jeg.
    Jeg opplever at rammene for hvordan vi skal være er trange. Jeg håper jeg klarer å bidra til et større mangfold og større aksept for forskjellighet.

    Noen ganger ser vi oss selv i andre, jeg tenker at det kan være en god inngangsport til å forstå oss selv. Den er annerledes enn den helsevesenet bruker.

    Jeg liker godt bloggen din og har en bloggpris til deg, se her: http://melivetpaaslep.wordpress.com/2013/03/17/i-love-your-blog-award-til-meg-og-den-sendes-videre/

    Ønsker deg en god uke!

    • cuculus canorus permalink

      Hei Melivetpaaslep –
      Jeg hoppet over noe av elementene i tankerekken min som antok at hun er smart, men kanskje var det mest det å kjenne seg selv igjen, enten jeg har rett eller ikke. Den totale oppsluktheten; en følelse av at hun leste fordi hun intenst ønsket det, ikke klarte å la være, selv når hun gikk. Subbende i sne og is opp en bratt bakke. Skoleflinke er – tror jeg – mer «rasjonelle» på et vis: de gjør det de skal innenfor rammene, og de er selvsagt flittige og dyktige men de av oss som drives av noe annet, ender med – til tider – eksentrisk oppførsel. For en niåring som leser mens hun går klassifiserer av gjevnaldrende som eksentrisk. Hun er på en måte allerede «utenfor». Og alikevel kan hun ikke la være.

      Så kan vi godt si at vi aner ikke noe om hvor smart hun er, men at det er soleklart at hun skiller seg ut. Resultatet kan være mye av det samme, vanskelighetene er uansett store. Kanskje er historien om denne jenta bare et speilbilde på meg selv, i et forsøk på å forstå.

      Gåsj, takk for pene ord og bloggpris! Jeg må tygge litt på den før jeg kan sende stafettpinnen videre.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

