Skip to content

Psykologi er ikke vitenskap

16/03/2013

21
snekkerPsykologi er ikke vitenskap. Sorry, men det er ikke det. Det hører teknisk sett under samfunns-vitenskapene (psykiatri hører under medisin. Mer om det en annen gang). Psykologi – og, vil jeg argumentere, psykiatri – er håndtverk. Forskjellen på gode og dårlige håndtverkere er en intuisjon, erfaring og en materialfølelse som ikke lar seg beskrive med ord. En finsnekker får en ny type treverk å jobbe med, og hans fingerspissfølelse forteller ham hvordan det best kan bearbeides. Han får ukjente materialer som skal virke sammen, feks. epoxy, sølv og balsa, og hans erfaring og intuisjon er det eneste som kan stå ham bi.

Det er mye dårlig håndtverk i verden. Historiene om udugelige rørleggere, snekkere, taktekkere, malere florerer. Vi kunne bruke mange middager i festlig lag med kun det som tema.

Så også i psykologi. En fingerspissfølelse ovenfor mennesker, en intuisjon ovenfor materialene. En ærlighet og en slags «enhet» med materialene. Uten å bli for absurd; du må være ett med verktøy og materialene. Jeg sier ikke at behandlere skal eller kan «bli» pasienten; men må svært forsiktig velge sin vinkel og verktøy. Det er en magisk intuisjon vi alle har som må være øverst på listen over verktøy.

Det kommer vel dermed ikke som en overraskelse at jeg har håndtverksfag i bakgrunnen. Jeg vet hva det vil si å møte ukjente men relaterte variabler hvor magefølelse og taktilitet er det eneste som kan bistå. Av og til lykkes det, av og til ikke, men poenget er at ingen kan fortelle meg hvordan disse materialene kan jobbe sammen og ikke mot hverandre.

Du kan ikke skrive det i en lærerbok, du kan ikke forelese over det, det er et slags hull i språket: vi har ikke ord som dekker det. På en måte er det litt zen: du vet det når du har kommet dit, men jeg kan ikke fortelle deg hvordan.

Mennesker er kompliserte kreaturer. Og behandlere må ha en intuisjon, ærlighet og magefølelse. De har verktøy, men jeg opplever at mange behandlere (og jeg har vært innom mange), har en hammer, og derfor er alt de ser spiker. De hamrer løs med det ene verktøyet; og hamrer og hamrer. Med andre ord: de trykker på alle de gale knappene. Ovenfor nye, ukjente materialer bør man tenke nøye over hvilke verktøy som vil være mest tjenelig. Og alle mennesker er nye materialer. Vi er like, men vi er også ugjenkallelig forskjellige.

Med fare for å gjenta meg selv:

Biologer kan ikke enes om definisjonene for ordene “art”, “organisme” eller “liv”.

Adferdsbiologer kan ikke bli enige om hva “adferd” egentlig er.

Psykologer kan ikke enes om hva “personlighet” innebærer.

Antropologer kan ikke bli enige om betydningen av ordet “kultur” eller betydnigen av ordet “betydning”.

Om vi kan starte med den erkjennelsen, kan vi kanskje komme noen vei.

6 kommentarer
  1. Tror ikke jeg kan gå med på å erklære meg «enig eller uenig,» slik overskriften på kommentarfeltet krever :) Men linjene om å bli ett med materialene minner meg om følgende sitat:

    To be using reinforcement is to be involved in a process of continual change, of continual give-and-take, of continual growth. One becomes aware of the dualistic, two-way nature of this communion. One becomes more aware of others and, inevitably, more aware of oneself. It could be said that training is a process that requires one to be both inside and outside of one’s own skin at the same time. Who is the trainer and who is trained? Both change and both learn.

    Det høres kanskje mystisk ut. Men sitatet er fra Karen Pryors bok Don’t shoot the dog, side 163. Karen Pryor er en dyretrener – en ordentlig behaviorist, og såvidt jeg vet ei venninne av Skinners datter – og behaviorismen regnes vel ofte for å være den mest objektiverende, karikert ‘vitenskapelige’ retningen innen psykologi. Synes bare at det er artig at det hun skriver synes å rime så godt med noe av det du skriver.

    • cuculus canorus permalink

      Interessant.. som du vet, jeg liker når tilsynelatende urelaterte ting kan knyttes sammen :-) Ja, det kan fort høres ut som kvasivitenskapligreligiøst babbel, men jeg tror ideen er sunn nok.

      Forøvrig kan det nevnes at påstanden «psykiatri er ingen vitenskap det er et håndtverk» ikke er min påstand. Det kommer fra en gammel psykiater jeg kjenner.

  2. Jeg er veldig enig når vi snakker om psykologi brukt i terapi. Det er et håndverk – eller kunst rett og slett. Fordi terapien skal aldri samme sted. Vi skal ikke lage stoler. Vi skal blåse liv i noe helt nytt hver gang og se hvor «materialet» tar oss. Det GÅR an å skrive lærebøker og lærebøker kan gjør en psykologkunstner til en enda bedre kunstner, men det kan ikke hjelpe en som mangler fingerspissfølelsen til å få den – akkurat som i kunsten. Ellers rommer psykologi som fag både samfunnsvitenskap, medisin og vitenskap ettersom vi studerer mennesker på mange nivå. Det er en av grunnene til at jeg synes det er verdens mest spennende fag.

    • Hei Eva – hyggelig at du tar deg tid. Og vi er tydeligvis enige om at terapi ikke er vitenskap men håndtverk / kunst. Dog, jo mer jeg lærer om den bakenforliggende «forskningen» og psykiatriens «vitenskapsteorier» som ofte foregår, jo mer tvilsomt synes jeg det er. Det står klarere og klarere for meg, hvorfor mange i akademia anser psykologi som ull.

      Jeg opplever at når psyk/ologien/iatrien har tilgang og mulighet til å se på eller skaffe seg kvantitative resultater og data er det likevel liten vilje og evne til dette. Dermed ryker fagfeltet (fagfeltene, om du vil dele opp i terapi, forsking og «alt-annet-løselig-knyttet-til-psykologi/iatri) helt ned i bunnen på min kredibilitetsliste.

  3. Vegard S permalink

    Egentlig uenig. Du beskriver kunsten å bruke redskaper som en god parallell til psykologi, noe det til dels er, hvis vi ser bort fra at definisjonen din er ganske snever. Du nevner samtaleterapi og diverse områder man anvender psykologien i kliniske settinger. Og der er det nok inne på noe, når du skriver at det fungerer slik. Det er det samme med værmelding, teknologi, ingeniørkunst, medisin og psykoterapi — ingen er vitenskaper. De anvender vitenskapelig kunnskap. Psykologi er vitenskapen om sinnet og atferd. Psykoterapi og mange forskjellige kliniske praksiser, er anvendelsen av denne kunnskapen. Her kommer håndtverket inn i bildet. I den virkelige verden er nemlig alt mye mer sammensatt og uordnet.

    Så jo da. Psykologi er vitenskap!

Trackbacks & Pingbacks

  1. IQ | Gjøkeredet

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

