Skip to content

Fioler og fritenkeri

24/02/2013

3

It is wrong always, everywhere, and for anyone, to believe anything upon insufficient evidence.

fiolDet franske ordet for fiol er pensée, som betyr tanke. Navnet kommer av at blomsten minner om et menneskelig ansikt (med god fantasi i allefall), og at utover sommeren dupper blomsten fremover som den tenker dypt. Nåvel. Fioler var/er symbolet for fritenkerene. Så hva er egentlig fritenkeri? For å sitere Wikipedia (min latskap forhindrer meg fra å gidde å oversette avsnittet):

Freethought holds that individuals should not accept ideas proposed as truth without recourse to knowledge and reason. Thus, freethinkers strive to build their opinions on the basis of facts, scientific inquiry, and logical principles, independent of any logical fallacies or the intellectually limiting effects of authority, confirmation bias, cognitive bias, conventional wisdom, popular culture, prejudice, sectarianism, tradition, urban legend, and all other dogmas. Regarding religion, freethinkers hold that there is insufficient evidence to support the existence of supernatural phenomena.

Det fantes fritenkerklubber i Norge, og det ble selvsagt en hel del brudulje rundt dem da de ble ansett for å blankt avvise religion, og det som kjent, tråkker en hel masse mennesker på tærne, og de hisser på seg røde fjes og sabelrasling. Den diskusjonen gidder jeg ikke engang begynne.

Det jeg dog finner interessant er at fritenkere idag har det faktisk ikke lett de heller. Cluet er setningen «… independent of any logical fallacies or the intellectually limiting effects of authority, confirmation bias, cognitive bias, conventional wisdom, popular culture, prejudice, sectarianism, tradition, urban legend, and all other dogmas«.

Kort sagt, i Dr. House´s udødelige ord:

Question everything.

Saken er at fritenkning er ikke noe som slutter; det er ikke slik at vi hadde fritenkere rundt 1900, men i vår moderne tid trenger vi det ikke. Som om de har gjort jobben sin og utspilt sin rolle i vår såkalte «post-modernisme». Dette er vrøvl, ganske enkelt fordi fritenkeri baseres på det nåværende samfunn, og det er ikke færre ting å sette spørsmålstegn ved nå enn da. Vi luller oss selv inn i et tåpelig, egosentrert bilde av vår tid som toppen av sivilisasjon. Pølsevev. Og det er like upopulært å stille oppleste sannheter til veggs nå som da. Nå som alltid før. Det rokker ved sannheter, det som ligger i konsensusfeltet, ting vi tar for gitt, som vi alle er enige om, uutalt. Det usynlige. Som vi sier til femåringers endeløse spørsmål når vi går lei av uendelige hvorfor det?

Fordi sånn er det.

Så er det altså ganske uglesett å være fritenker. I fritenker ligger, i min definisjon, anneledestenkning. Hah! der fikk jeg sporet det inn på favoritten divergent thinking. Alle fritenkere er anneledestenkende, ikke alle anneledestenkende er fritenkere.

Jeg er én, fritenkeri ligger i benmargen.

Jeg ber ikke om mye plass, jeg lover å ikke rope og skrike. Men tankemønsterene mine er solid plantet i historien, jeg kan føre min slekt tilbake til de som temmet ilden.

fiol2

2 kommentarer
  1. Fin artikkel. Fritenkere er selvsagt noe vi trenger også i dagens samfunn. Det er jeg enig i. 1900-tallet er kjent som et århundre som rokket med de gamle konvensjoner. Selv om vi har mer lett tilgjengelig informasjon nå en noen ganger tidligere, tror jeg noen ganger massemedia får oss til å gå inn i et mer ensidig mønster. Det er skremmende å se hvordan nyhetskanaler blir regulert av politiske interesser. Enda mer skremmende er det de små «regulerende» lovene som innføres nå og da i forskjellige demokratiske land. Jeg tror (og det er en tanke som slår meg idet jeg skriver) at samfunnet er delt inn i 5 grove hovedinndelinger: De som har kunnskap men som har interesse av og ikke dele den. De som lever best med konvensjonene slik de er nå. De som er redd for å stille spørsmål. De som vet men ikke tør å heve stemmen. De som hever stemmen(fritenkerne) – men de har det som sagt ikke lett. Men man kan jo i ettertid være takknemlig for «den lille sosiale skrullen» som fant på at han skulle kakke flintsteiner mot hverandre. Men det var en digresjon :)

    • cuculus canorus permalink

      Hah! Briljant, sapiuntdeviare!
      Der kokte du det ned til essensen.

      • De som har kunnskap men som har interesse av og ikke dele den.
      • De som lever best med konvensjonene slik de er nå.
      • De som er redd for å stille spørsmål.
      • De som vet men ikke tør å heve stemmen.
      • De som hever stemmen(fritenkerne).

      Massemedienes fordumming, og vår vilje/ønske om å fordummes er uendelig, beklageligvis. Som et av mine favorittsitater;

      in the age of information, ignorance is a choice.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

