Skip to content

«Er du sikker på at det er bra for deg?»

16/02/2013

41

er du sikker på at dette er bra for deg?
Som de gamle grekerene sa da de vandret rundt på jorden, alt med måte.

Nesten alt er relativt. Alt kan være bra eller dårlig avhengig av brillene. Det er her hvor psykiatrien forvirrer mer enn godt er. «Er du sikker på at dette er godt for deg?» Selvfølgelig ikke! Jeg vet ikke om å bli med i filosofigruppe er av det gode. Men det vet jeg ikke før jeg har prøvd. De er jo svært opptatt av at jeg skal prøve å finne ting jeg kan ha glede av som jeg ikke har prøvd før. Still FOR mange spørsmålstegn ved alt, og jeg lammes av beslutningsvegring og tvil. ENDA mer tvil enn det mitt vaklende sinn allerede produserer. At jeg kommer meg utenfor døra er i seg selv en bragd: så tvil om hundelufting er bra, og jeg blir sittende foran macen isteden. Så tvil om det er bra for meg å gå på kafe alene, så lar jeg vel være.

Så får jeg tyn for det. Jaha. Du må komme deg ut, vet du. Tro det eller ei, jeg er voksen, jeg vet det, jeg har fått det hamret inn i hodet de siste åtte måneder. Jeg er ikke dum, og endeløs repetisjon gjør ikke ting mer eller mindre sant. Jeg hørte deg første gang. Jeg er svært lite mottagelig for hjernevask. Jeg prøver å finne min egen sti i min egen skog. Jeg trenger ikke mer tvil. Om du ikke kan gi meg visshet eller halmstrå, så la meg være i fred her jeg står til knes i min egen myr, blant mine høye, dunkle trær som skygger for lyset.

I all denne tvil-såingen mister jeg meg selv. Jeg mister det lille jeg trodde jeg visste om meg selv. Jeg mister de små, små speilskårene jeg har igjen: jeg vet jeg er ødelagt, noe i meg er knust. Men disse skårene er det eneste jeg har igjen som kan kaste tilbake en refleksjon av hvem jeg en gang var.

Ta fra meg disse skårene og jeg mister all evne og tro på at jeg i det minste kan lime noe av det sammen igjen. Jeg blir ingen.

7 kommentarer
  1. Mille permalink

    Men stiller de samme spørsmål når det gjelder aktiviteter psykiatrien selv tilbyr? Er det bra for deg å flette kurver? Er du sikker på at du har godt av å male skilt med trollmotiv? Er du sikker på at det er bra for deg å se på skal vi danse? Og så videre.

    • cuculus canorus permalink

      Det vet du jo godt de ikke gjør ;-) hekling av grytekluter og fingermaling er opplest og vedtatt. Alt utenfor noe suspekt: tenk, en pasient som tror filosofiklubb kan være noe!? gåsj, potensialet for at det går galt…. koko!

  2. Mille permalink

    Hehe, jeg vet godt at de ikke gjør det. :-) Det er ikke rart du blir mer forvirret.

    • cuculus canorus permalink

      Det skal bli fint å komme ut herfra, om ikke annet så for å spise søplemat og drikke vin av og til. Uten at noen blander seg. Om jeg ender med å grave med ned under dyna og drite i fingerhekling, makramé og filosofiklubb, så blir det i det miste fullstendig på egne premisser.

  3. Først en generell kommentar om denne bloggen og skrivingen din: Herlig blogg, og fantastisk velskrevne innlegg. Jeg har lest litt rundt omkring, og nikker meg enig om veldig mye samtidig som jeg humrer over dine på kornet-beskrivelser.
    Om dette innlegget, ja så foreslår jeg at spørsmålet stilles tilbake til dem som er så skråsikre på våre vegne. Er dere helt sikre på at dette dere nå gjør er bra for meg? Helt sikre?????

    • cuculus canorus permalink

      Hei Liv Tove –
      Hyggelig at du tar deg en tur innom, og tusen takk for pene ord. Det er selvsagt hyggelig å høre at du setter pris på mine skriblerier, jeg føler meg ikke helt stødig i hodet om dagen og er av og til i tvil om det jeg driver med henger på greip eller egner seg for publisering. Uenighet og motargumenter mottas også med takk.

      Ja, jeg har forsøkt å fyre spørsmålet tilbake: Er dere helt sikre på at dette er bra for meg?

      Svaret jeg får er skråsikkert og går i genren; «do something. then add meaning». Det vil si at jeg skal gjøre masse greier jeg synes er uinteressant – og alltid har synes har vært uinteressant og så vil mening komme på magisk vis. Teorien er at om jeg bare prater nok om været, klarer å mene noe om idol eller skiVM, så vil jeg til slutt finne glede i det, og glede i den mellommenneskelige kontakten det innebærer.

      I think not.

  4. Filosofi driver du jo med uansett. Det er ikke noe du kan velge bort ettersom det har å gjøre med hvem du er. Så hvorfor ikke filosofigruppe. Kanskje du møter noen interessante mennesker. Har du faktisk funnet deg en slik gruppe? Er spent på å høre hva du får utav det hvis du blir med. Som jeg skriver på mitt blogginnlegg Alle trenger ikke passe inn i samme mal http://dinpsykologonline.wordpress.com/2012/09/12/alle-trenger-ikke-passe-inn-i-samme-mal/ så er det altfor mange som syns og mener noe om hva som er bra for andre. Ofte er det basert på lite annet enn hva de selv er flinke til/har glede av eller deres egne verdier. Men vi stimuleres av ulike ting og våre egne interesser er nesten alltid den beste guiden til hva som er bra for oss. Innenfor denne guiden tror jeg likevel det er viktig å utfordre seg selv. De som lever mye i hodet kan dra nytte av å gjøre noe praktisk og motsatt. De som sitter mye inne kan ha glede av å finne noe å gjøre ute osv. De som er mye alene kan ha glede av en sosial aktivitet i ny og ne. Jeg tror vi vet nokså umiddelbart om en aktivitet er noe som passer for oss eller ikke – etter å ha prøvd det. For noen ganger går det an å overraske seg selv ved å like noe som hørtes lite forlokkende ut i utgangspunktet.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

