Skip to content

Analysere, tenke, reflektere, gruble, stusse, føle, anta, tro

14/02/2013

32

413px-RobertFuddBewusstsein17JhSi meg en ting, O Store Internett: hvor i helvete går grensen mellom å analysere og å reflektere? Er det bare jeg som ser det som svært flytende overganger, ikke egentlig den helt store forskjellen? Om jeg bruker litt intuisjon i analysen; er det da ikke en analyse men refleksjon? Om jeg har erfaringer jeg ikke husker ordrett, men gjenkjenner mønster? Om jeg bruker litt logikk i refleksjonen.. ? Du skjønner poenget.

Grubling er fysjom. Grubling er så negativt ladet at nåde, nåde deg om du bruker ordet. Det betyr at du sitter på en stein i skogen med et tau i hendene og grubler på hvilket tre som vil egne seg best. Gruble? FY. Grubling, for meg, er rett og slett en mer folkelig utgave av å tenke… gubben grublet.

Vi har skapt et samfunn som er så håpløst overfiksert på det overfladiske at vi blir nervøse når vi møter Tanker. Å tenke er ikke følelsestomt, å tenke inneholder analyse og refleksjon. Som noen har sagt:

thinking is a skill, not intelligence in action.

Tanker er per definisjon all aktivitet som foregår i bevisstheten. En stor lapskaus av bevissthet: det vi påstår gjør oss til mennesker, det som skiller oss fra andre dyr. Vår evne til å tenke over vår egen evne til å tenke. Å tenke dypt er vanskelig, få mennesker gidder.

Tro er lov. Tro som i religion er lov: religion er noe vi ikke skal pille på. Religion har en merkelig særstilling; om jeg får mine leveregler, metaforer og veiledning fra bibelen, koranen, bhagavad ghita eller hva det måtte være, får jeg ha det i fred. Om jeg får mine leveregler, metaforer og veiledning fra andre kilder, er det fritt fram: da vil psykiatrien gjerne dissekere disse i sin ivrig jakt på noe usunt, et forkvaklet verdenssyn. Kant, Shopenhauer, Wittgenstein, Socrates, Descartes, Aristoteles, Hegel, Confusius, Kurt Vonnegut, Tommy og Tigeren, Einstein, George Bernard Shaw, Stephen Fry eller Douglas Adams ser ut til å ansees som «tynt» (La meg introdusere De Historieløses Forbund).

Stusse er et litt søtt ord. Dagligdags, på en måte. Det er en lett-utgave av gruble. Jeg stusset over at bilen til naboen ikke sto der den pleide. Men stussing er kimen til all oppdagelse. I psykiatrien går stussing ikke dypt nok, mens grubling går for langt.

Så var det føle, da. Føle er også «å ta på». Beføle. Deretter følger emosjoner. Som er en subjektiv opplevelse i bevisstheten. Eller noe sånt. Føle, i psykiatrien er både lov og ikke lov. Det ser ut til å være ganske tilfeldig og personavhengig når og hvor hvilke emosjoner er velkomne. Jeg fylles opp til øyeeplene med likegyldighetspiller (lykkepiller finnes ikke; i allefall ikke på resept), og så skal jeg føle en hel masse. Til dere friskuser der ute; som ikke har overledning i hodet: i hvor god stand er dere til å føle og å kjenne etter i sjelens dyp, etter fem dager på kanonfylla i tropevarme? x 365. Tenkte meg det.

Man kan kanskje si at dette er en ufruktbar semantisk/retorisk øvelse. Men enn så lenge jeg skal snakke meg «frisk», blir ord uhyre viktige. Og har en skummel evne til å bli farlige.

Noen i denne flotte psyko-bransjen vil si at denne posten beviser – feier all tvil til side – at jeg er håpløst logisk: at jeg kan sortere og formulere dette er et sykhetstegn; jeg er lysår unna følelsene mine. Jeg er en maskin: Mekanisk Gjøk.

Hva om jeg føler sterkt at det er en blodig urettferdighet i det? Hva om jeg blir følelsesmessig nedfor og logisk forvirret av at de får lov til å bruke logikk når det passer dem, men jeg får ikke lov? Og det at det føles urettferdig er ikke en «gyldig» følelse?

Gjøken er forvirret, og det er ikke bare det redet jeg selv har laget som jeg reder i.

7 kommentarer
  1. Mye å gruble over her, kommer tilbake når respons har modnet.

  2. Uten grublling kunne jeg ikke gjort jobben min. Uten analyse hadde jeg fullstendig verdiløs. Det er noe å reflektere over. :)

    • cuculus canorus permalink

      georglundesgaard – nettopp. Min mistanke er at samfunnet generelt – og psykiatrien derunder inkludert – blir litt nervøse når de møter Tanker med stor T. At man kan inkorporere lange, dype tanker i det hverdagslige, at å tenke nytt er å tenke dypt; fra begynnelsen av. I mine jobber har det alltid vært en fordel, saken for meg nå er vel rett og slett at den egneskapen har overtatt fullstendig.

      • Grubler videre … Nå har jeg kopiert disse betraktningene dine inn i et Word-dokument for å se på dem i ledige stunder. Fordi jeg kjenner meg igjen i dem. Ikke minst om å få «leveregler, metaforer og veiledning fra andre kilder» … Jeg gjorde det og ble borderlinet for det, og det har tatt meg 20 år å gjenfinne tilliten til at jeg er i stand til å tenke.

        Lenker til en bok som du kanskje kan ha på ønskelisten din: «Gaslighting, the Double Whammy, Interrogation, and Other Methods of Covert Control in Psychotherapy and Analysis»

        http://www.amazon.com/Gaslighting-Interrogation-Methods-Psychotherapy-Analysis/dp/1568218281

        Det som slo meg da jeg leste den, er hvordan forfatteren slår ned med hard hånd på ENKELTE former for manipulering, mens han anbefaler andre, som f. eks., hvis jeg husker rett, «tause spørsmål» … d.v.s. å lytte med tvil uten å gi uttrykk for tvilen.

        • cuculus canorus permalink

          Hei Ingerjohanne – gledet meg til å høre hva du kommer fram til. Skulle gjerne lest bøker men har en deprimerende elendig konsetrasjon. Kan knapt se en film uten å falle ut av de enkleste plot. Det gjenspeiles vel i mine temmelig korte bloggposter.

          Ja, det er mye mild -og ikke så mild – manipulasjon i psykiatrisirkuset. Noe er pinlig lett å gjennomskue, noe er usammenhengende, noen er håpløst målløse, noen er nok usynlig for undertegnede, iallefall på dette tidspuktet. Kanskje vil The Comprehension Fairy kakke meg i hodet med sin magiske tryllestav en dag. Men inntil da er det mye ull, vatt, sagflis og tåke.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Fordommer, pappesker, seipanetter og post-itlapper | Gjøkeredet

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

