Skip to content

Prate seg ut av depresjon

12/02/2013

39
Det ser ut til å være en urokkelig tro på at man kan snakke seg friskere. Det følger dermed logisk at man også kan snakke seg sykere. Eller i det minste mindre vel.

Som pasient forsøker jeg selvsagt å stole på fagkunnskapen: om det er mye grums og tullball i psykiatrien, må jeg på ett eller annet vis tro på at de iallefall har en viss idé om hva de driver med. Kanskje er disse dunkle, store sorte hullene jeg raser ned i med gjevne mellomrom en del av prosessen. Kanskje er det nødvendig å følge Dante ned i helvetes ni sirkler. Alt dette klisjéfyllte pratet om at natten er mørkest rett før soloppgang. Har noe for seg.

At for å bli bedre må det bli verre. Men hvor mye verre? Og hvor lenge? Ikke godt å si. Om disse uforutsigbare stup ned i mørket ikke nødvendigvis er essensiellt for å komme tilbake til overflaten med hodet over vannet: pådrar jeg meg traumer og forvirring jeg fint kunne klart meg uten?

Snakker jeg meg sykere?

Svaret er ikke gitt, ikke innlysende. Setningen «vi må jo snakke om det» begynner å lyde som en trussel. Jeg ser frem til samtaler med gru. Jeg sitter fast i en labyrint som ikke helt og holdent er noe jeg har konstruert på egen hånd.

Jeg skal ut av mitt eget helvete; jeg vet ikke hvordan, og det gjør ingen andre heller.

2 kommentarer
  1. Hold that thought:

    Jeg sitter fast i en labyrint som ikke helt og holdent er noe jeg har konstruert på egen hånd.

    Jeg vet selvsagt ikke noe om labyrinten du sitter i, men jeg har rikelig med egenerfaring fra terapilabyrinter.

    Og jeg tenker: Vet terapeuter hva de driver med? Ikke alltid. Det de vet, er hva de har lært.

    Og labyrintene jeg har vært nødt til å vikle meg ut av, besto av terapeutiske bortforklaringer av skader som samfunnet hadde påført meg. Eller ikke-verbal fordømmelse/usynliggjøring.

    Min opplevelse av svarte hull … var å bli lokket lenger og lenger ut i en hengemyr av terapeuten, som plutselig virtuelt forsvant fra situasjonen og lot meg ligge der alene og drukne.

    Forsto ikke dette før jeg kom i kontakt med psykiateren som borderlinet meg. Fordi han ikke forsvant virtuelt, han angrep meg verbalt da jeg kom inn på områder som han ikke fikset. Allerede i det første møtet.

    Avslutter med en liten terapi-sjekkliste:

    * Er det plass til sårbarhet i terapisituasjonen? Har du anledning til å være sårbar med verdighet? Det er bare mulig når terapeuten har kontakt med sin egen sårbarhet. Når terapeuten ikke har det, blir sårbarhet ynkeliggjort – eller dyttet ned i hengemyrer.

    * Har du anledning til å fortelle din egen historie, si det som er viktig for deg, akkurat nå, uten å bli avbrutt, justert eller avledet underveis? Viktig med motforestillinger, men ikke i denne fasen.

    Avslutter med to lenker fra bloggen min:

    http://ingridvaa.blogspot.no/2012/02/nar-jeg-henger-over-en-avgrunn.html

    http://ingridvaa.blogspot.no/2012/01/pizzaprosessen-beta-1.html

    Gode ønsker videre i din prosess.

  2. En tekst til ettertanke denne gangen også. Det liker jeg godt!
    Å snakke om det hjelper kanskje ikke så mye dersom tankene og følelsene ikke henger med?
    Noen ganger kan man spørre seg hvem sitt behov som blir dekket ved at pasienten snakker.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

