Skip to content

Personlighet(stester), personlighet(styper)

09/02/2013

31

fancy logo/writing for use in MBTI articles

Som nevnt i et annet innlegg, Jung, Briggs, Myers etc: personlighetstyper funderer jeg litt over såkalte personlighetstyper og personlighetstester. Hvor alvorlig tar psykologer/iatere dette? Disse testene og definisjonene har gått ut og inn av psykiatrien, moteskiftninger. Når jeg tar det opp her på kokohuset får jeg lett flakking med blikk. Jeg er usikker på om det er fordi jeg har lest meg opp på dette og det gjør dem usikre, om psykiatrien har kastet disse begrepene på historiens dynge. Eller kanskje er de usikre på hva jeg snakker om. Kanskje var det endel av pensum som ble begått med harelabb? Noe psyko-studenten synes var vrient? Ikke vet jeg hva årsaken er. Men, litt bakgrunn, slik jeg har forstått det:

Jung beskrev åtte personlighetstyper, de ble senere utvidet til 16, ( The Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) ): MBTI vekter egenskaper mot hverandre:

  • Dominant introverted thinking
  • Auxiliary extraverted intuition
  • Tertiary introverted sensing
  • Inferior extraverted feeling

Jeg gidder ikke holde et foredrag om dette, les mer selv. Men man ender da tilslutt, etter evige skjemaer, med en firebokstavsforkortelse. Denne igjen ender i en lang liste egenskaper, beskrivelser.

Senere har prinsippene blitt kokt ned til fem. De fem store, kaller de det, og hovedtesten er Five Factor Model.

  • Openness
  • Conscientiousness
  • Extraversion
  • Agreeableness
  • Neuroticism

Dette vektes også men på en glidende skala. Nå er det av ytterste viktighet å ikke tro at disse to variantene viser det samme. Men nok om det. Ta ikke mine ord for det: gjør din egen research.

Begge disse modellene har selvsagt også et hylekor av protester og kritikere. Det synes jeg er en god ting; man skal ikke ta alt for god fisk, og slett ikke spise med hud og hår alt psykiatrien roter rundt i. Men se på det som en pekepinn, noe å jobbe ut ifra.

Og så hva med Gjøken, yours truly? Jeg ender opp med å være en raring i alle henseender og definisjoner. Bombe. For de som vil forstå litt mer av Gjøken kan jeg avsløre at jeg hører ganske godt hjemme i MBTIs type INTP, en av de snåleste typene, og uhyre sjelden blant kvinner. Bombe. I The Big Five korresponderer det rimelig godt (jeg inrømmer at det overrasker meg litt, da jeg stiller meg svært skeptisk til hele ideen om personlighetstester og personlighetstyper. Dette er faktisk en av definisjonene på min type å stille seg kritisk til sin type! hahaha!).

Jeg sier ikke at dette er to streker under svaret. JEG forstår at dette bare er – i beste fall – en sortering og et verktøy. Å sette ord på noen ting man kanskje ikke har tenkt så mye på, fordi det er bare slik jeg er. Og jeg har tenkt at andre også har det slik. Og så kan det vise seg å slett ikke stemme. Jeg må retenke hvem jeg er i sammeheng med verden. Men er ikke det dét som er hele greia med psykoterapi?!

Min forståelse av dette som et utgangspunkt for diskusjon, kjenne etter etc kræsjer med den skråsikkerheten jeg møter i psykoverdenen. Når deres bokser sier at jeg ikke passer godt inn i deres bokser, eller i en rar en, blir jeg av enkelte behandlere forsøkt presset inn i en av de andre boksene. En av de vanligere.

Jeg blir ikke ekstrovert av å bli tvunget avgårde på spasertur. Jeg begynner ikke å like småprat selv om jeg skal «øve» på det. Jeg klarer ikke like Skal vi danse selv om alle rundt meg synes det er det beste siden hjulet. Jeg kan ikke sakke av hodet og assosiasjonsmotoren. Jeg klarer ikke bli en linjær tenker.

Og jeg klarer ikke slutte å stille spørsmålstegn ved alt. Psykiatrien inkludert. Kanskje er det sykt i seg selv.

Screen shot 2012-12-23 at 16.06.15

9 kommentarer
  1. INFJ her. «They are usually right, and they usually know it.» (limer inn sitatet uten smilefjes) Cassandra er mellomnavnet mitt, og jeg er blitt flinkere til å holde kjeft med årene.

    Når deres bokser sier at jeg ikke passer godt inn i deres bokser, eller i en rar en, blir jeg av enkelte behandlere forsøkt presset inn i en av de andre boksene. En av de vanligere.

    NETTOPP!

    Jeg kan ikke sakke av hodet og assosiasjonsmotoren. Jeg klarer ikke bli en linjær tenker. Og jeg klarer ikke slutte å stille spørsmålstegn ved alt. Psykiatrien inkludert. Kanskje er det sykt i seg selv.

    Ikke det minste sykt fra min synsvinkel. Og jeg måtte holde meg borte fra hele helsevesenet i flere år for å kunne finne igjen meg selv. Flaks at jeg hadde frilansjobb og ektefelle i fast stilling.

  2. cuculus canorus permalink

    ..jeg kan vippe mellom INTJ og INTP… som beskrives som Arkitekten eller Mastermind. Og det har jeg jo nytte av: her sitter mesterhjernen på kokohus og er offer for tullepsykiatri.

    Jeg skal nok bruke år på å komme meg etter dette; både mitt eget hodet og alt fjaset som er blitt forsøkt puttet inn i det av psykiatrien. Det er hardt, men som sitatet:

    If your mind is too open, people can put all sorts of rubbish into it.

  3. Mille permalink

    Som ENFJ er jeg av de mest introverte ekstroverte. Og det stemmer nok, men det gjør meg også litt forvirret å være begge deler. Har lastet ned boken Quiet: The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Thinking som jeg har ikke fått lest den enda. Av en eller annen grunn er det viktig for meg å komme til bunns i dette med introvert og ekstrovert.

    Tror nok psykiatrien ofte kan forveksle tilbaketrekning fra kontakt med å være introvert. Kanskje er det ikke alltid så gæærnt å tilbringe tid for seg selv på rommet. Det kan faktisk være helt nødvendig.

  4. cuculus canorus permalink

  5. Mille permalink

    …Can’t Stop Talking skulle det selvfølgelig være. Se der ja, der har vi forfatteren! :-)

  6. cuculus canorus permalink

    :-D Gjøken trekker raskere enn din egen skygge!

  7. cuculus canorus permalink

    Kall meg bare – øh – UnLucky «Gjøken» Luke!

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

