Skip to content

Kvinnelig omsorg

28/01/2013

nurses

She lives for others. You can always tell the ‘others’ by their hunted look.

C.S. Lewis

Det føles illojalt, usmakelig og kontraproduktivt å sutre over helsevesenets hvite engler. De vil alle sammen det aller beste for alle i hele verden, meg inkludert. Velmenenhet og godvilje tyter omtrent ut av ørene deres. Vanskelig å være irritert over folk som faktisk bare ønsker seg fred på jord, så og si. Mange av dem bruker endel krefter på kasuser som meg, insisterende på at jeg er ressursterk, evnerik og har det som skal til. Hel ved. Av god to, som det het i hine dager. Det faller på stengrunn, det hjelper ingen verdens ting, og det bare forsterker hvor inkompetent og lammet jeg er.

Jeg føler meg jaget av velmenende kvinnelig omsorg. Jeg vil nødig fremstå som sutrete, kverulant eller utakknemlig, da jeg forstår de vil det aller beste. Etter syv måneder under den kvinnelige omsorgs argusøyne og lupe murrer det en mistanke: kvinnelig omsorg og kattunger er ikke det jeg trenger. Men like lite som det er umulig for meg å komme meg ut av denne situasjonen, like lite er det mulig for dem å se det, eller å gjøre noe med det. De er programmert til det. Min harddisk er helt på overload. Og klapping på hodet er like effektivt som å godsnakke med en datamaskin. Som står i full fyr.

Kanskje trenger jeg noen å sloss med; noen som kan irritere meg tilstrekkelig til at jeg klarer å bli sint (det skal mye til: jeg driter i det meste og de fleste). Noen som snakker samme språk og tåler å være punchingbag. Holding av lanke og vaffelsteking hjelper i allefall ikke. QED.

10 kommentarer
  1. Når jeg leser dette så tenker jeg at folk som utdanner seg innen helse-/omsorg-/ped-feltet burde lese blogger som din. Vanlig boklærdom er ikke tilstrekkelig når en skal jobbe med mennesker som ikke får plass innenfor rammene av hardback.

    Veldig flott blogg, det må jeg si!

    • cuculus canorus permalink

      Hei, Melivetpaaslep –
      Mange takk for fine ord, det er godt å vite jeg ikke skriver for den digitale skrivebordsskuffen :-)

      En ting som er verd å tygge på er at det finnes ytterst få menn i «åpne» psykiatriske institusjoner, som feks. DPS (døgnpsykiatrisk). Jeg tviler meeeget sterkt på at det er fordi menn er mindre syke: jeg har sett en god del komme inn, føle seg enormt utilpass, og så skriver de seg selv ut ganske raskt.

      Et tankekors er at man finner de fleste menn som er i psykiatrien i de låste avdelingene. Ja, menn tyr kanskje lettere til vold enn kvinner etc etc, men det kan også tenkes at det kan ha en sammenheng med at «lavterskeltilbudene» er så til de grader feiltilpasset menn.

      Dette er selvsagt grove forenklinger, men glem ikke at mye dreier seg om kos, strikking, vafler, kakeoppskrifter, klatting med fingermaling, dustete realityprogrammer og myke stemmer. Skulle gjerne visst om det finnes noen undersøkelser som ser på om det er en sammenheng her: kanskje de samme mennene som er utilpass i de åpne institusjonene er de som kommer tilbake etter å ha kjørt seg enda lenger ned, og i skrekk, angst og fortvilelse havner på lukket?

      Jeg er kvinne, belemret med en velutviklet «mannlig» hjerne. Jeg mistenker at det gjør vondt verre.

      • Jeg lurer på om det stemmer, det du sier om menn på DPS, men kjenner at er for omfattende å studere tallene. Vil tro det ligger mye spennende tallmateriale på ssb, for den som trenger å bli kvitt noen timer.

        Synes det er interessant å se institusjoner i et kjønnsperspektiv og samtidig se på innleggelsestid og fysisk miljø. Det er vel ikke det mest studerte temaet.

        • cuculus canorus permalink

          Hei – Jeg kan jo selvsagt være helt ute på viddene. Og jeg er ikke normalt spesielt opptatt av kjønn og kjønnsforskning men de erfaringene jeg har gjort i akkurat dette er påfallende. Påfallende nok til at jeg tenkte over det. Noen bør lage en doktorgrad av dette! :-)

  2. Kom til å tenke på en venn av meg som var på lukket avdeling på 60-tallet og MÅTTE spise desserten hver dag, selv om han mislikte søtsaker.

    Han drysset rikelig med salt og pepper på for å få det ned. Lurer på om det ble notert som et symptom?

    Du skriver:
    «Kanskje trenger jeg noen å sloss med; noen som kan irritere meg tilstrekkelig til at jeg klarer å bli sint (det skal mye til: jeg driter i det meste og de fleste). Noen som snakker samme språk og tåler å være punchingbag. Holding av lanke og vaffelsteking hjelper i allefall ikke. QED.»

    Virker som helt naturlige behov for meg. Det handler om å møte folk der de er. Og ikke presse dem inn i en onesizeform.

    Jeg legger inn en lenke til noe som gjør meg godt å lese:

    http://www.tidal-model.com/Ten%20Commitments.htm

  3. cuculus canorus permalink

    Hei ingridjohanne – velkommen, og hyggelig at du tar deg tid. Tvangsspising av dessert er det aller dummeste jeg har hørt! Makan til dusteri. Da må det jo være lov å stille spørsmålstegn ved hvem som er mest koko, innsatte eller ansatte. Takk for link, fine saker. Skal tygge gjennom det der!

  4. Har du truffe nokon flinke psykologer/psykiatere? Det du seier er viktige ting, og eg er sikker på du har prøvd å sei fra om dette til dei det gjeld, men saken er : Det finnes dei personene du leiter etter, og heldigvis ER du på leit, så du kjem til å finne :)

    • cuculus canorus permalink

      Ja, jeg har flyktig truffet noen flinke folk, rett skal være rett. To ting utpeker seg med disse menneskene: de har enten mye mindre utdanning i psykiatri, eller svært mye. Det vil si: de som er ekstravakter med andre spesiale enn psykiatri(ske sykepleiere), OG over-general-major-psykiater-sjef. Det disse gruppene har til felles er en mer menneskelig avslappethet. De er ikke så opptatt av regler, metoder, bedrevitenhet.

      Rart det der.

      Men jeg foretrekker de helt uerfarne, eller de som har utdanning hele veien til psykiater. Av en eller annen grunn er jeg mer på bølgelengde med disse ytterpunktene…

      • Du har mange viktige syns-punkt, trur også det er heilt sentralt å tenke variasjon & kreativitet i behandling :)

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

