Skip to content

Journaltøv: «..etter muntlig øyekontakt…»

27/01/2013

31

Journal

Å lese sin egen eller andres journal er sjelden særlig gøy, og oftest dypt, dypt forstyrrende. I samlinger av gullkorn fra pasientjournaler finnes mye hjernedødt: «Pasienten lå på benken prustende som en strandet hval». «Etter muntlig øyekontakt..». De ansatte i helsevesenet er ikke alltid så imponerende smarte, hensynsfulle, gjennomtenkte eller observante.

Jeg har lest deler av min egen journal og det kjører meg helt ned i desperasjonens mørke: jeg kjenner meg ikke igjen; de vektlegger ting jeg mener er uvesentlig, eller hopper over det jeg gjentatte ganger sier er essensiellt. Jeg opplever også en ganske stor faktor av bedrevitenhet. Her er en fra min egen: «pasienten sov, men nektet for dette.» WTF?! Om jeg sier jeg ikke sov, så sov jeg ikke. Legen i dette tilfellet viser at hun stoler mer på sin egen vurdering enn at jeg forteller sannheten. MAO: jeg lyver. Jaha. Da er jo tilliten på topp.

Nå er selvsagt dette en bagatellmessig hendelse. Men det er ganske beskrivende for hva man finner i journaler. Det er mye babbel, mye forvirrende. Nå har jeg en mistanke, og etterhvert ganske mye beviser for, at helsepersonell sjeldent leser journaler fra foregående behandlere. De skummer kanskje epikrisen. Men resten er ikke så farlig. Liksom. Som feks. dokumenter jeg selv har skrevet og fått lagt inn i journalen som et forsøk på å få noe dokumentasjon fra min side.

Så hør, barn. Pass dere for det skrevne ord. Hadde det vært opp til meg, skulle journalen inneholdt tegninger, diagrammer, noter, krusseduller, sitater, metaforer, kart. Og gjerne tegningene til Maurice Sendak. For, som nevnt et annet sted, ord er bare ett av flere språk.

Men for å lette litt på den traurige stemingen, her er gullkorn fra medisinske journaler (du finner flere her):

* Pasienten har tidligere vært aktiv, men har nå gått over til rollen som husmor.

* Pasienten bruker narkotiske stoffer og deltar ofte på homeparty.

* Fikk beskjed om at hjertet var bra, men at hun skulle komme tilbake dersom hun ble bevisstløs.

* Pasienten innlegges med kjevefraktur. Pasienten opplyser at han ble slått ned i byen fordi han var “stor i kjeften”. Han er etter dette muligens blitt enda større.

* Iblandt har pasienten det bra, iblandt verre. Iblandt har hun det ikke bra i det hele tatt.

* Pasienten gikk tur i skogen da han traff en elg som også var ute på tur i skogen.

* Pasienten er overvektig med en litt spesiell fordeling, men pasientens tenner passer godt sammen.

MEDISINSKE OBSERVASJONER:

* Avføringen har samme farge som dørene i 3. etasje.

* I dag til lunsj får pasienten akutt diarè.

* Undersøkelser av genitalia viser at han har sirkusstørrelse.

* Pasienten døde i Juni i 1990 og dette har gjort ham plutselig vondt.

TIDLIGERE SYKDOMMER:

* Pasienten har i tillegg diabetes, men er i utmerket stand og ualminnelig vakker.

FAMILIE OG SOSIALT:

* Pasienten er gift og har 5 froske barn.

* Pasienten er no. 5 av 2 søsken.

* Hennes mor og far døde da hun var 12. De har ikke hatt noen kontakt siden da.

* Pasienten er en 79 år gammel enke som ikke lenger bor sammen med ektemannen.

28 kommentarer
  1. Fantastisk latterlig :) *gapskratter*

    • cuculus canorus permalink

      ;-D det var meningen – hvilken er morsomst? min favoritt tror jeg er «Pasienten gikk tur i skogen da han traff en elg som også var ute på tur i skogen»

  2. Journaler er skremmende. I mine er det så mange feil at en kan få frysninger, det er jo faktisk disse ordene mange forholder seg til, ikke de som kommer fra min munn.
    En ting har jeg lurt på; når en miljøkontakt (under innleggelse) nesten ikke har sett meg i løpet av vakten sin, og ikke har snakket med meg, hva skriver vedkommende om meg da? Det som rapporteres MÅ jo bli tilfeldig da, ren diktning vil jeg tro.
    Skremmende.

    • cuculus canorus permalink

      Hei Svarttrosten – ja, journaler er ingen spøk. Min teori over det du beskriver er at de putter inn en «tolkning» basert på ca. ingenting. Nåde deg om du var litt energisk i å helle kaffe, da blir tolkningen at du helt klart virker friskere idag. Ønsketenkning basert på vaffel-empiri.

  3. Haha ler meg ihjel.Selv har jeg aldri lest i egen journal.Antar jeg kommer til å bli veldig irritert og frustrert over det som står. Er heller lykkelig uvitende;)
    PS Liker bloggen din:)

    • cuculus canorus permalink

      Hei ekahm – ja, det kan tenkes du har funnet den beste løsningen. Lykkelig uvitende skulle jeg også ønske jeg var, men det er for sent :-/ Takk for at du liker bloggen – og sier det. Fint å høre.

  4. Mille permalink

    Jeg kom nylig over gamle journaler da jeg ryddet i papiret. Må si jeg heldigvis hadde glemt mye av det, for det er HELT utrolig hvordan de klarer å vri og vende på absolutt ALT til at det alltid er noe feil med meg. ALT! Nå skjønner jeg enda bedre hvorfor jeg i ettertid har blitt beinhard på retten til å definere meg selv.

    • cuculus canorus permalink

      Du har min fulle medfølelse og forståelse. Jeg føler meg også dissekert og feil er funnet ved alle organer, så og si. Jeg orker ikke forholde meg til disse journalene lenger. Kanskje kommer jeg til det punktet igjen, men nå er det bare dypt deprimerende å ikke bare føle selv hva som er ustemt i meg, men å se de DE ser. Som tenderer til å klippe fra hverandre hele min identitet; også de tingene jeg selv mener er gode egenskaper pilles i. Så ender man opp med å være ingen. Den definisjonsmakten kan jeg ikke gi dem.

  5. Bonivard permalink

    «Pasienten er påfallende gammelmodig kledd.»

    (To timer senere – samme pasient, samme klær, ny lege)

    «Pasienten er normalt pent kledd.»

    #intersubjektivitet

    • cuculus canorus permalink

      Denne har jeg fått
      «pasienten er normalt velstelt»
      «pasienten er maskulin i klesveien»
      «pasienten er helt uinteressert i utseende og fremtoning»

      … du kan bruke klær til å påvirke og subtilt forlede behandlere mer enn noen liker å si, tror jeg. En skam, derfor, at jeg driter i fremtoningen min. Spesielt nå. Og hva faen er maskulint? Jeg har en bimbovenninne som går i combats, skjorter, mer «maskulint» enn meg slik sett. Det er liksom greit, fordi hun har neglelakk?

  6. Bonivard permalink

    «pasienten er maskulin i klesveien»

    Langbukser i stedet for skjørt?

    • cuculus canorus permalink

      Ja, gudene vet hva forventingen er… det at jeg svært sjelden kan og vil gå i skjørt av den enkle grunnen at jeg er en spontan «la oss klatre over dette gjerdet! adventure! Lek!» Skjørt er begrensende for aksjonsradius og frihet, og det liker jeg ikke. De skulle nok gjerne ha det til å bety at jeg er lesbisk, bifil eller aseksuell (men ikke vet det selv…. koko!). Foruten manisk depressiv, asbergers, visjonær mot sprut gal urealistisk.

      Utrolig hva de får ut av klær. Dessuten, jeg er litt nerd, og kan tenkes å dukke opp i litt-nerdete tskjorter (dog ikke helt Dr. Sheldon Cooper i The big bang theory) :-) Forøvrig: det med nerd er også noe de fatter lite av.

  7. cuculus canorus permalink

    Apropos nerd: Nerden som pasient

  8. Bonivard permalink

    Når psykiatrisk metode fortsatt sliter med disse nymotens ideene fra opplysningstiden, så bør man kanskje ikke forvente de skal være oppdatert på det 20, århundres kleskoder..

    • cuculus canorus permalink

      Haha! Helt riktig. Lenge leve opplysningstiden, Stephen Fry og Sir Attenborough. Alt kan bli unormalt; om det er av kulturbestemte samfunnsmessige normer og forventinger.

      • Bonivard permalink

        Du har vel lest klassikeren?

        • cuculus canorus permalink

          Ja, men lenge siden. Kan tåle en gjennomlesning til.

          «It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society

        • Bonivard permalink

          Og ordet «klassikeren» er altså en lenke, selv om det ikke har lyst til å vise det. Du kunke gjøre noe med layouten så lenkene blir litt mindre kamuflasjefarga?

          • cuculus canorus permalink

            Hei Bonivard – ja, jeg har også irritert meg over lenkefargene, men får ikke gjort noe med det: jeg må enten bytte layout-template, eller betale for en oppgradering så jeg kan fikse det manuelt… og det er foreløbig ikke så aktuelt. Skulle jeg betale for en oppgraderingsmodul ville det vel først og fremst blir for å fjerne de reklamene dere ser (men som jeg slipper unna fordi jeg er logget inn…).

  9. Mille permalink

    Jeg gikk så pent kledd at jeg ofte ble tatt for å være lege eller psykolog. Sykepleiere og leger som ikke kjente meg ble overrasket når jeg plutselig satt på legekontoret – ikke som kollega, men som pasient. LOL! Og nei, jeg synes ikke jeg skal ta det som et kompliment at de tar feil. Jeg synes det sier mest om deres syn på oss og dem.

  10. Bonivard permalink

    «Pasienten har i dag vært sosial på sin måte.»

    Det sto ikke noe utfyllende om hva denne «måten» gikk ut på, eller hvem andre sin måte man så for seg at pasienten alternativt skulle være sosial på…

  11. «Jeg leser ikke journalen, jeg. Jeg vil bli kjent med deg uten noe /historie/.»

    Altså, der falt mitt tillitsgrunnlag til bunn, at det ble gjort en del feil senere var egentlig ikke så overaskende in hindsight. «Jeg så du var mer energisk i dag, du beveget på føttene.» (Mens jeg leste).

    Jeg fatter det ikke…

    • Blå briller gjør verden blå, gule briller gjør verden gul, skylapper hindrer sidesyn og folk som er opplært i å observere, men uten en intuitiv evne til å SE vil se det de vil se. Og om de er opplært i tigerguttenkning i tillegg, har vi andre ingen sjanse.

      • Velkommen tilbake:)

        Tigerguttfolka i psykiatrien har jeg lite til overs for. Også ellers i samfunnet, forsåvidt, men da har de ikke en bestemmelsesmakt over meg og mitt hode.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

