Skip to content

En introverts bekjennelser

25/01/2013

37

Umbrella with raindropsJeg blåser i pratet ditt om været. Jeg kjeder meg til døde over småprat. Dine uinformerte, historieløse kommentarer om midtøsten, styreformen i Burma og tegnefilmer får meg til enten å gråte eller le innvendig. Du har en plikt til å opplyse deg selv så langt det er praktisk mulig. Ikke forvent at jeg skal fordumme meg eller mitt språk for å passe deg. Jeg vil gjerne du spør om det er noe jeg sier du ikke forstår, jeg lover å ikke være arrogant. Men forvent ikke at jeg skal klippe ned det jeg sier til overforenklet dagsnytt-språk. Mediene fordummer oss nok som det er. Jeg blir bare glad om du viser nyskgjerrighet. Jeg uttaler meg sjeldent skråsikkert, for jeg vet at verden er kompleks, og at ting kan endre seg imorgen. Parameterene og variablene i verden er uendelige.

Respekt må fortjenes. Tannleger, politi, tollvesenet, butikksjefer, dommere får ikke ukritisk min respekt. At du er leder for et multinasjonalt konsern imponerer meg ikke inntil du viser verdier og egenskaper som er prisverdig. Jeg vil være nyskgjerrig på hva det innebærer, jeg vil stille spørsmål og håpe jeg kan lære noe av deg, finne ny innsikt.

Jeg synes ikke jeg er særlig smart og derfor går jeg ut ifra at andre også bruker hodet. Dilter du etter andre, repeterer du det andre har sagt og fremlegger det som ditt eget, blir jeg skeptisk: jeg kan muligens fornemme at det ikke passer med deg, din personlighet, dine erfaringer eller din forstand. Og kanskje det mest provoserende: at du er inkonsistent; sier én ting den ene dagen, og så endrer det den neste, kun for sosial aksept der og da. Så synker du nedover på min respekt-liste, inntil det motsatte er bevist.

Du vil kanskje ikke like meg noe særlig, men avhengig av hvor langt ned du er på respekt-listen min, gir jeg blaffen. Er du dog høyt oppe og ikke liker meg blir jeg naturligvis skuffet, men det er også en sjanse for at om du ikke trives med meg, havner du også langt ned i min respekt.

Jeg kan tåle at du ikke er Einstein. Men jeg tåler ikke latskap: vi har en plikt til å presse forståelsen til det ytterste: en plikt ovenfor oss selv, en plikt ovenfor samfunnet og verden. Etter evne. Det er ikke min jobb å bedømme dine evner og vilje, men å finne seg til rette med middelmådigheter er ikke godt nok. Jimmy Wales, grunnleggeren av wikipedia, har uttrykt det svært presist.

Du må veldig gjerne korrigere meg; jeg blir glad om du har innsikt, forslag og argumenter som endrer mitt syn på ting, at du utfordrer meg. Det er viktig at du ikke ser på uenighet eller diskusjon som konflikt. Det er et tegn på konformitet og manglende nyskgjerrighet jeg har problemer med å takle.

Blind aksept av regler og strukturer i våre liv og samfunnet forøvrig er å svikte oss selv som mennesker og vårt samfunn. I blind aksept av tåpelige regler: i andre enden av det ligger Auschwitz. De sa de bare fulgte ordre.

Tilgi dem ikke, for de vet hva de gjør.

From → filosofi, klisjéer, sitat

4 kommentarer
  1. Wow, har ikke lest noe av deg før såvidt jeg vet, men du høres ganske tøff ut. Mon tro om jeg ville nådd opp i forhold til dine strenge krav. Det hadde vært gøy å møttes en gang, og prøvd meninger!
    Du utfordrer oss til å svare, enig eller uenig. Vanskelig å være uenig, men det høres intenst ut å skulle prestere hele tiden. Det gjør nok ikke jeg.

    PS, nysgjerrig skrives med g.

    • cuculus canorus permalink

      Haha – konge! Skriveleifkorreksjon, det støtter jeg! Herved fikset.

      Folk skal ikke prestere hele tiden; tvert imot. Det jeg søker hos folk er en eller annen udefinerbar fornemmelse av noe genuint. Jeg kan ikke forklare det, det er ren intuisjon. Nå skal det også sies at dette innlegget setter ting nooooe på spissen.

      Det er intet annet jeg liker mer enn å utveksle, lære av andre, kaste ball, tøyse med tanker, finne nye vinkler.

      Jeg vil jo også håpe du tar en titt på noe av det andre jeg skriver, så virker jeg kanskje ikke fullt så kravstor og uspiselig :-)

  2. You’re welcome :-)
    Da har jeg lest litt rundt, du virker ikke skummel eller kravstor. Blir blitt nysgjerrig ;-) Eks. på påstanden om at du er annerledes innvendig enn andre.
    Kjedelig-innlegget traff også, spesielt den skremmende påminnelsen i kommentarene under, om hva skolen gjør med flinke barn. Tenk hvor vi kunne vært…

    • cuculus canorus permalink

      Hei igjen, mindomin – svært hyggelig at du tar deg tid til både lese og kommentere, selvfølgelig.

      Vi er alle anneledes; alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre.. Alle mennesker er forskjellige, men noen mennesker er mer forskjellig enn andre. Ja, tenk, hvor kunne vi vært om anneledestenkning ikke var så allergifremkallende… Jeg har endel innlegg hvor jeg fabulerer rundt det, og det er utrolig for en ensom anneledestenkende ulv å oppleve at folk «finner» meg og deltar i fabulering.

      Jeg kan forøvrig, om du ikke allerede kjenner den, anbefale Krumelurebloggen

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

