Skip to content

Kunst. Terapi. Kunstterapi.

23/01/2013

9

Two of Arts - 2000 Visual Mashups

Sjelens dyp er i sannhet dyp. Når du tror du har nådd bunnen er du halvveis ned. Terapi består i å prate, prate og prate mer. Men noen ting er forbi ord. Noen språk har ord andre ikke har. Språket er vårt primære kommunikasjonsmiddel, men det finnes flere.

Det spekuleres i at musikk og kunst, det visuelle kom før ord. Så er streker på papir en annen vei til forståelse? Selverkjennelse? Innsikt?_

Jeg er neimen ikke sikker. Jeg har alltid bedrevet kunst, for det meste for skrivebordskuffen. Og her er en tanke: folk som aldri har satt pensel på papir oppdager forhåpentligvis et nytt univers. Kanskje er slike som meg for satt i sitt syn og utøvelse. Eller har vi funnet vårt kunstneriske språk? Som muligens er mindre spontant og mindre enkelt å tolke?

Jeg kjenner noen mennesker som har gått forskjellige kunstakademier, og felles for dem alle er at de sier de kan lage hva som helst, men at vekten legges på teksten som følger stykket. Det finnes ja-ord i tolkning av kunst, og det finnes nei-ord. En av disse bekjente samlet på ja-ordene, satte dem løselig ned på et papir og fyllte ut svada mellom dem. Hun sa selvsagt ikke at det var det hun hadde gjort, men teksten ble møtt med stor begeistring og folk tolket verket på bakgrunn av dette; i øst og vest. En øvelse i en slags kamuflasje. Kunstneren innrømmet ovenfor meg at kunstverket ikke hadde en veldig dyp mening for henne: hun hadde bare lyst til å utforske det taktile i å ta på  gjenstandene hun brukte. Jeg er tviler på at det på død og liv alltid må ligge noe dypere i det, noe hun ikke vet om selv, at underbevisstheten alltid trenger seg fram. Synlig eller usynlig. At vi kan «se» henne. En form for Freudian slip i form og farge.

For meg gjelder ofte det samme: det er en håndtverkers glede i materialene i seg selv, en intim, ordløs taktilitet. Kan jeg klare å lage dette? Vil jeg klare å få det bildet jeg har i hodet ned på papiret? Velger jeg riktige materialer? I bunnen av dette ligger håndtverk, hverken målet eller resultatet er nødvendigvis «kunst» per se. Dessuten; hvem avgjør hvor håndtverk går over i kunst? Det er et uttrykk, det er et språk. Det er ikke nødvendigvis Sjelens Tale. Når blir arkitektur kunst? Når blir kunst arkitektur?

At det kan si noe om skaperen har jeg ingen problemer med. Men alle språk kan misforståes, også det visuelle, det kunstneriske, det musiske.

Av og til kan det muligens brukes som et verktøy til å utforske eventuelle fortrengte traumer. Men av og til ikke.

Om pennen er sterkere enn sverdet, er da penselen sterkere enn pennen?

3 kommentarer
  1. Jeg tror nok at alternative metoder kan være nyttig til å uttrykke ting det er vanskelig å finne ord for innen psykiatrien. Der har jeg mest tro på selv prosessen i seg selv.
    MEN – generelt sett – tolkning for tolkningens del synes jeg ikke om. All opplevelse av kunst er subjektiv, det er opplevelsen i enkeltindividet som er viktig.

    (Jeg har selv opplevd å skape noe som for meg kjentes godt og uttrykte noe helt spesielt, helt til en sykepleier kom og sa «Å det er jo…» (noe helt annet enn jeg kjente på) – da ble hele hensikten ødelagt)

    • cuculus canorus permalink

      Hei Svarttrosten – hyggelig at du tar deg tid.
      Ja, jeg har samme tanke, og har også opplevd at ansatte i psykiatrien har kommet med tolkninger som – fra mitt synspunkt – mer ødeleggende enn om de hadde holdt det for seg selv. Lemfeldige tolkninger finner jeg dypt provoserende.

      Jeg har også i høyeste grad tro på at prosessen er essensen, produktet er ytterst sett ikke det interessante.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Journaltøv: “..etter muntlig øyekontakt…” | Gjøkeredet

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

