Skip to content

Stikke hodet inn i stikkontakten

03/01/2013

41

Lier Mental Hospital

Elektrosjokk. Hva tenker du da. Psykologen nevnte det som et forslag, og i samme åndedrag sa at hun aldri hadde hatt pasienter hvor det hadde vært et tema. Ikke særlig tillitsvekkende. Dessuten mener de at jeg ikke er dypt deprimert. Er det bare jeg som synes dette ikke henger sammen?

Her er sakens kjerne: man vet det virker (for noen), men man vet ikke egentlig hvorfor det virker. Det har vært beskrevet som en reboot av hjernen; at man sender elektriske impulser – som hjernen driver med hele tiden. Bivirkninger er vanligvis forbigående hukommelsessvikt og konsentrasjonsvansker. Det nevnes dog, i noe forskning, at noen pasienter kan ha permanente bivirkninger. Permanente bivirkninger. Hukommelsessvikt, nedsatt korttidshukommelse, konsentrasjonsvansker.

One published review summarizing the results of questionnaires about subjective memory loss found that between 29% and 55% of respondents believed they experienced long-lasting or permanent memory changes.

British Medical Journal

In July 2007, a second study was published concluding that ECT routinely leads to chronic, substantial cognitive deficits.

Journal of psychology and neuroscience

Fagfolk forsøker å berolige meg med at det er ytterst få. 29-55% er ikke ytterst få. Dessuten: det er liten trøst. Hva om jeg er en av dem? Da vil jeg måtte gi avkall på mye av det som pleide å gi meg glede: kompleks problemløsning, forskning. Logiske utfordringer, presse forståelsen til det ytterste. Det som er meg.

Sackeim (professor of clinical psychiatry, Colombia University) also reveals that at a California ECT conference with 200 practitioners present, when polled as to whether they think ECT can lead to chronic cognitive deficits, two-thirds raised their hands. Sackeim says this was «almost a watershed moment for the field», and was the «first time publicly that the field itself said ‘no’ to the position that it can’t happen.

Sackheim lectures, YouTube

Det er lite støtte for påstanden om at elektrokonvulsiv behandling (ECT) er effektivt for alvorlig depresjon. Behandlingen ser ut til å svekke nevropsykologisk funksjon i frontal og temporallappene, herunder hukommelse, og denne svekkelsen synes knyttet til atferdsendringer som fagfeltet har oppfattet som terapeutisk respons. Dette aktualiserer spørsmålet om ikke ECT er i strid med det første budet i den hippokratiske eden – om først og fremst å ikke gjøre skade.

Norsk Psykologforening, Elektrokonvulsiv behandling ved alvorlig depresjon – i konflikt med den hippokratiske eden

Til tross for dette, mystisk nok: Alle jeg jeg har snakket med har bare positive ting å si om ECT. Det forsterker min mistanke om at empirien er totalt ute i tåka, de har ingen basis for det de sier, og at de – klassisk – synser i øst og vest. Det er psykiatrien god på. Men be for all del  ikke om empiri…. Da får du en hel masse vås om at vi er alle forskjellige. Psykiatriens standardsvar, når de burde stå til rette for noe og ikke kan oppdrive fornuftig forskning.

Jeg sier ikke at det ikke også finnes studier som har positive resultater. Men det er noe psykiatrien tydelig ikke forstår: risikovurdering tar med værst tenkelige scenario.

Den dagen jeg sier ja til elektrosjokk, er dagen da jeg er forberedt på å leve resten av livet med potensiellt å stappe konvolutter.

7 kommentarer
  1. Driver de fortsatt med sånt i Norge? Utrolig…

    • cuculuscanorus permalink

      Javisst, i høyeste grad og i stor stil! På bakgrunn av svært lurvete empiri. Det er avsindig, men de vet best; å høre på den tussete pasientens research duger jo ikke.

  2. Jeg er fortsatt målløs. Jeg trodde slike behandlingsformer var helt avleggs.. I en tøff periode i livet mitt gikk jeg en kort periode hos en psykolog. Jeg har egentlig ikke annet en godt å si om behandlingen jeg fikk. Det var imidlertid to ting jeg reagerte på: Det første han foreslo (han insisterte nesten) var medisinbruk. For det andre var den halvtimen han brukte med å bla i en bok, sammenlikne symptomer, for så å gi meg en ufattelig lang og komplisert diagnose (da han leste det opp var jeg nesten klar til å gå til elektrosjokk selv)

    • cuculuscanorus permalink

      Himmel – det høres ut som psykologtimene dine var god bruk av din og hans tid… not!

      Neida, elektrosjokk er faktisk ganske vanlig.
      Ironien er dog at pasienten må skrive under en bekreftelse på at han/hun forstår hva det går ut på. Saken er at INGEN egentlig vet hva som skjer og kan skje i elektrosjokk. Og ofte er de som trenger det ikke istand til å forstå… og i allefall ikke i stand til å forstå språket som hinter til noe om mulige langvarige kognitive forandringer (det er jo forandring man vil ha!).

      Så helsepersonell insisterer til meg at de kjenner ikke til at noen noensinne har hatt langvarige/livsvarige uønskede effekter. Men hvorfor er det da så mye spetakkel om å underskrive…? Dét gjør man jo ikke med medisiner.

      Dermed er det endel elektrosjokk som gis under tvang eller til mennesker som ikke er i stand til å gjøre rede for seg og ta et valg selv. Dette registreres visstnok ikke noe sted, selv om det strengt tatt ikke er lov… ergo aner ingen hvor mange eller hvem som har fått det, og ei heller hva man har av langsiktige virkninger. Fordi man ikke vet hvem…

      Så empirien er syltynn, forskningen er vilt motstridene.

      Men magefølelsen min er ikke i tvil. Av og til lurer jeg på hvem som er mest sprø: pasienten – meg – eller de selværklærte eksperter.

  3. Mille permalink

    Jeg prøvde flere ganger å si fra til helsepersonell om at korttidshukommelsen min ikke var den samme etter jeg fikk ECT. Dette var før jeg hadde lest at man kunne få hukommelesproblemer etter slik behandling. Standardsvaret var selvfølgelig at det hadde med depresjonen å gjøre. Det er både godt og trist å få bekreftet i ettertid at jeg sannsynligvis har rett. Pasientombudet fortalte meg at flere hadde klaget over problemer med hukommelsen. I mitt tilfelle hadde det gått så lang tid fra behandlingen at det var for sent å klage. Likevel har en annen psykiater satt spørsmålstegn ved om ECT var riktig behandling i mitt tilfelle. Det er i det minste bra, men jeg antar likevel at mine ECT-behandlinger blir stående på papiret/journalen som en vellykket behandling uten alvorlige bivirkninger. Og hvis dette brukes i forskning, blir vel resultatet feil?

    • Mille permalink

      Jeg husker forresten ikke om jeg ga samtykke til ECT. Det er noen måneder rundt tiden behandlingen fant sted som er nesten helt svarte. Husker bare glimt at det som skjedde. Dette er likevel ikke det verste, men at korttidshukommelsen ble varig verre.

      • cuculuscanorus permalink

        Hei Mille. Dette bekrefter jo det jeg har undersøkt. Du har selvsagt krav på å se/få vite om du noengang undertegnet samtykke. Det er forferdelig å høre, egentlig, at du bekrefter mine undersøkelser, forferdelig for deg. Og ja, dine behandlinger blir nok stående som vellykket, og andre, senere symptomer bekrefter heller diagnosen enn behandlingens virkning.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

