Skip to content

Informert eller kranglefant?

31/12/2012

31

Lier Mental Hospital

Du verden hvor lei jeg er av psykiatrien. Man forsøker å holde seg informert og ender opp med å bli sett på som kverulant. Det må man selvsagt for enhver pris unngå, da risikerer man å bli Juklerød 2. Hvem skal du høre på? Pasienten, eller de erfaringstunge menneskene som kan alt? Det er en låst sitvasjon, da om jeg protesterer på noe vil det bare forsterke inntrykkket av at jeg ikke forstår mitt eget beste. I en samtale med en hel del fagfolk (mitt «team»), sa jeg at jeg forstår at psykiatri ikke er et enkelt felt, kan være ganske ullent. Menneskenes hode er en komplisert suppe. Overlegen svarte, «jeg synes ikke det er uklart, jeg!».

What?! Tygg på den, jeg synes ikke det er uklart, jeg. Det er jo helt villt.

 

Om du tror du forstår kvantefysikk forstår du ikke kvantefysikk. Om du tror du forstår psykiatri forstår du ikke psykiatri.

 

De propper i meg massevis av medisiner, men er sparsomme med informasjon. Felleskatalogen finnes på nettet, til disse menneskenes store overraskelse, de er vant til å ha en utdatert papirbibel i hylla. En stund fikk jeg noe medisiner hvis bivirkninger kunne være utslett og en rask død. Det nevntes ikke. Jeg fikk beskjed om å si fra om jeg fikk noen utslett… på lik linje med andre ikke-dødelige medisiners bivirkninger. Som aldri ville falle meg inn å nevne i neste konsultasjon. Det er en overhengende bedrevitendehet og standard å holde informasjon unna pasientene – det man ikke vet har man ikke vondt av. Og de skrullete pasientene tåler ikke høre om realiteter. Må beskyttes, antagelig fra seg selv. Så blir man kverulant i et desperat forsøk på å forstå hva de driver med, og hvordan rakkern alle disse kjemikaliene og til tider absurde påfunnene er godt for.

Et annet herlig sitat:

Vi anbefaler ikke pasientene å google.

Takk for tilliten. Jeg er istand til å finne fagartikler, jeg kan være kildekritisk. Jeg er faktisk ikke dum. De har aldri hørt om deep web. Hva forstår de egentlig?

Jeg orker ikke kjempe mot vindmøller, så går kommunikasjonen i stå.

Det er selvfølgelig utelukkende min feil.

4 kommentarer
  1. Mille permalink

    Alle googler nå til dags. Det nytter ikke å fraråde dette. Psykiatrien får heller henge med i tiden og ta konsekvensene av at pasienter nå om dagen kan finne mye info på nett som ellers blir tilbakeholdt. Mange har faktisk også lært seg å lese fagartikler, sånn som du. Og Felleskatalogen? Hehe, den kan man laste ned gratis som app til mobilen.

    • cuculuscanorus permalink

      Hei Mille,
      Hyggelig at du kommer innom og tar deg tid til å kommentere.
      Haha – Felleskatalogen som app, den er jo verd å skaffe seg bare for å vifte med det aller sist oppdaterte på medisiner :-)

      Selvsagt nytter det ikke å «fraråde» folk å bruke nettet… det er hull i hodet, de takler det dårlig. Særlig når de ikke klarer å gi fornuftige svar.

  2. Mille permalink

    Jada, appen oppdateres til og med hver måned. Det er nok oftere enn psykiaterne får ny Felleskatalog i papirform. Jeg synes den er kjempegrei å ha. :)

    • cuculuscanorus permalink

      Herlig! Skal prompte skaffe meg den, takk for tipset!

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

