Skip to content

K for Kafka

30/12/2012

21

Hospital corridor, in gray

Kafkas klassiske bok Prosessen er offer for mye misforståelser. Hovedpersonen, K, er anklaget for noe, han får aldri vite hva. Han kjemper mot vindmøller og på ett eller annet punkt gir han opp å finne ut hva han er anklaget for, overgir seg til systemet, og forsøker å bygge et forsvar. Uten å vite hva han er tiltalt for. Boka er en ørkesløs vandring fra den ene mer absurde personen etter den andre, i omgivelser som blir mer og mer surrealistiske.

Velkommen til psykiatrien, 2012.

Svartmalende? For tiden er det jobben til hodet mitt, å svartmale alt. Å dyttes inn i et system er alltid vondt, selv om man er frisk som en fisk. For sånne som meg, som er det Steve Jobs beskrev som «runde klosser i firkantede hull» gjør alle systemer vondt. Og når man sitter i et sort hull, langt, langt nede er det ufattelig smertefullt. Det er ikke bare mitt eget hodes snåle påfunn jeg skal orke, men også de ganske snåle påfunnene til systemene og de – ganske ofte! – snåle menneskene som jobber i dem.

Av og til er psykiatrikarusellen som på tv: en parodi på seg selv.

Jeg ler ikke så godt av psykiatri-relatert humor på film lenger; for nå vet jeg at det er slik.

Og som K: det er ikke noe å le av.

2 kommentarer
  1. Bonivard permalink

    Jeg likte ikke Prosessen, syntes den var urealistisk.

    Folk var altfor høflige og informative overfor Josef K. :-/

    • cuculus canorus permalink

      Hei Bonivard -hahaha, ja det kan du ha rett i. Men det er jo en uendelig stadig mer kvelende følelse, uten at noen er direkte på noen måte. Absurd, definitivt.

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

