Skip to content

Den litt rare ungen

16/12/2012

17

Var jeg en rar unge? Tja, hva er rar?

På barneskolen var jeg en flittig bibliotekbruker og på vei hjem fra skolen hadde jeg en liten plass. På toppen av en liten skrent, inntil et gjerde, var det en gresskledd liten hylle hvor jeg kunne sitte å lese i solskinnet. Om jeg satt helt stille, ville folk på veien fire meter nedenfor ikke oppdage meg. Jeg husker lune vårdager; de første blåveisene kom på plassen min. På denne plassen feiret jeg begynnelsen på skoleferier, i fred, med bøker og tegnesaker. Og en ransel full av bøker som ikke akkurat dreide seg om barneskolepensum.

tome in black and white

Sekken var like blytung hver dag, uansett hvilke fag som stod på timeplanen, og jeg spekulerte i hvilke skolebøker jeg kunne snike meg unna å ta med. Jeg leste alt jeg kom over. Jeg leste ting jeg ikke hadde en voksen innsikt i, men barn er ikke nødvendigvis dumme, så jeg oppfattet det jeg kunne oppfatte, og brukte det etter evne. Noe av det husker jeg ennå. Prioriteten var litteratur: bøker inneholder en uendelig mengde verdner, virkeligheter, muligheter (jeg tror jeg må komme tilbake til akkurat det senere).

Jeg leste bøker som var beregnet på andre aldersgrupper enn meg, og når bibliotekaren begynte å stille spørsmål om voksenlitteraturen, begynte jeg å veksle på å smuglese bøker vi hadde hjemme og bøker fra biblioteket. Da ble frekvensen og mengden bøker bibliotekaren kunne blande seg opp i betraktlig mindre. Jeg lånte også noen typiske barnebøker for syns skyld som jeg aldri hadde noen interesse av å lese.

Jeg leste med lommelykt under dyna. Jeg leste når jeg gikk. På bussen, i friminutter. Jeg leste fiksjon, sakprosa, dikt. I smug, åpenlyst. Jeg er ikke sikker på hvor mye av dette de voksne egentlig fikk med seg. Visste de det? Var jeg hemmelighetsfull nok, eller visste de, men visste ikke hva de skulle gjøre (om noe) med det? Jeg aner ikke.

Jo, jeg må ha vært en litt rar unge.

From → litteratur, ung, utdanning

5 kommentarer
  1. Mille permalink

    Husker jeg fikk sjokk da det gikk opp for meg at jeg ikke kunne låne hva som helst på skolebiblioteket det første årene på skolen. Men da gikk jeg og lånte dem på kvelden i stedet. Ellers var leksikon og telefonkataolger(!) blant mine favoritter. Skolebøker? Gjesp, der leste jeg stort sett bare det jeg var helt nødt til. Bare en eneste gang øvde jeg på leseleksa (hvorfor skulle jeg gidde det liksom), og da hadde jeg konkurranse med meg selv om å lese fortest mulig. Litt utfordring måtte jeg jo ha!

    • cuculus canorus permalink

      Atlas og leksikon var ofte redningen for meg. Jeg gjorde det ikke spesielt bra på skolen, jfr Hvorfor?; men jeg fant andre verdener i bøker..

      • Jeg tok bronsemerket på ski en gang (ingen som kjenner meg nå, tror meg) Og leste mens jeg gikk på ski. Jeg var … 12? Bodde alene med far på Eckboskolen, pensjonatrealskole for gutter. Leste 6+7-klassepensum på egen hånd, skulle ta folkeskoleeksamen før vi reiste utenlands igjen. Og leste. Og leste. Og leste. Medisin- og psykologibøkene til far. Kvinneleksikonet til naboen, lånte ett bind om gangen.

        Og skolebiblioteket var to etasjer under soverommet mitt. Med et kaotisk utvalg bøker som var donert av gamle elever gjennom årene. Ingen orden. Jeg begynte i den ene enden og arbeidet meg systematisk bortover. «Jungelgutten Bomba», Tolstoj, Biggles, Saki, Shaw … alt ble slukt av et sultent barnesinn.

        Noen av bøkene angrer jeg på at jeg ikke stjal … lurer på hvor det ble av bøkene da et religiøst senter overtok.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Føleri og pådyttede traumer? | Gjøkeredet
  2. Smarte unger | Gjøkeredet

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

