Skip to content

Hvorfor?

06/12/2012

32

Allmennfaglig sett har jeg kun ungdomsskole. Jeg har siden hatt jobber som krever endel; og drevet med ting som er teknisk på et høyt nivå. Med kun ungdomsskole som almennfaglig bakgrunn begynte jeg på høyere utdanning, og tok en teknisk bachelor. Det var utrolig enkelt; og jeg forsto ikke hvorfor. Jeg fikk toppkarakterer i omtrent alt.

Why on car

Karakterer fra ungdomsskole og to yrkesfaglige år var mellom dårlig, middelmådig til litt over snittet. Lekser i grunnskolen var en kamp; det var tårer og tenners gnidsel. Noe kan man skylde på håpløse lærere, men selvsagt ikke alt. I ettertid begynner det å gå opp for meg at jeg MÅ FORSTÅ – jeg har ikke noe valg. Det er ikke godt nok for meg å repetere, dermed går jeg gjennom mange alternativer, og i prosessen med å FORSTÅ noe som faktisk kanskje er ulogisk – og mye er det i det til tider tåpelige pensum i grunnskolen. Det er ikke nok kontekst, jeg så kanskje intuitivt at at snutter av såkaldt “kunnskap” ikke hang sammen og jeg banket hodet i en vegg. Men jeg var ikke moden nok, erfaren nok til å kunne formulere problemet. Jeg skyldte på meg selv – det må være noe galt med meg. Dermed ble det tårer og slit. Jeg var helt tydelig dum, og selvfølelsen gikk rakt nedover. Jeg fikk høre fra lærere at jeg måtte slutte å spørre så mye.

Men jeg klarer ikke la være å spørre “hvorfor?”

Hører du hva jeg sier? Jeg velger det ikke. Jeg kan ikke la være.

11 kommentarer
  1. Morsomt. Jeg er lærer. Jeg spør alltid elevene mine hvorfor :D Eller Why? som det heter på engelsk, som jeg underviser i. Ingenting finnes uten hvorfor. Man blir ikke klok uten å spørre hvorfor :)

  2. cuculuscanorus permalink

    Hei Trude.
    Hyggelig med besøk og kommetar. «Hvorfor» er selvsagt verdens beste spørsmål til absolutt alt, men det er også ufattelig slitsomt. Når man blir eldre blir ens gjevnaldrene mindre interessert i «Hvorfor er havet salt?» «Hvorfor oppstod barokken?» «Hvorfor har vi ikke biler av aluminium?» enn en selv, og man er ute i trøbbel sosialt sett.

  3. Bonivard permalink

    Du skal bare være glad du ikke hadde min vitenskapsteorilærer på videregående…

    Setting: Plenumsdiskusjon i klassen rundt forskjellige filosofiske/vitenskapsteoretiske påstander. Først ute var «Matematikk er et veldig logisk oppbydd system». Jo, det var det ingen mangel på elever som var enige i og begrunnet.
    Neste tese: «Matematikk er et veldig ulogisk oppbygget system». Straks adskillig mer tyst fra klassen.

    Jo, men det går an å argumentere for dette også, forklarte læreren og skrev på tavla:

    «2 * 2 = 4» (Unison nikking)

    «2 – ½ = 4» Cue høylytte protester fra deler av klassen (inklusive yours truly) på at dette jo var komplett feil.

    «Ja, nettopp!» sier læreren triumferende – fornøyd med å ha demonstrert hvor ulogisk matematikk kan være, QED.

    Vi fikk omsider overbevist henne at et system ikke er ulogisk bare fordi det er fysisk mulig å konstruere utsagn innenfor systemet som er på absolutt alle måter usanne og feilaktige.
    Etter timen spurte jeg hva i all verden hun egentlig ville frem til med dette eksemplet.
    Jo, hun hadde funnet det i en bok, sa hun.
    Jaha, kunne jeg få kikke på den boken?
    Jada, klart det.

    Og hva sto det i boken? Jo, der skulle man eksemplisifere matematikkens ulogiske natur med utsagnene «2 * 2 = 4» og «2 : ½ = 4». Men deletegnet sto skrevet som en rett strek med prikk over og under – og hadde blitt lest som et minustegn av vår lærer, som tok med seg eksemplet når hun skulle lære opp elevene i kritisk, rasjonell tenkning.

    Noen ganger er man bare nødt til å ty til floskler som man generelt avskyr:

    Those who can, do. Those who can’t, teach.

    • Bonivard permalink

      En helt annen sak er selvfølgelig at heller ikke bokens eksempel forteller noe om matematikkens ulogiskhet, med mindre man begår den sørgelig utbredte feilslutningen å sette likhetstegn mellom «logisk» og «intuitivt og trivielt åpenbart».

    • cuculus canorus permalink

      Redde seg den som kan… Makan til inkompetent dustemikkel. Jeg er håpløs i matte, virkelig tall-idiot (jeg tror gardinen gikk ned et sted på barneskolen), men selv jeg … kan finne feil der. Ikke nødvendigvis fordi det skurrer som matte men fordi det skriker i logikk. Ikke nødvendigvis det samme.

  4. Well, if you call THAT «teaching», Mr. Bonivard …

    OK, det trenges vel ikke hårsåre kommentarer fra mattelærere :-D Men vitenskapsteori på videregående? Gikk du IB-linja, eller finnes det andre som tilbyr vitenskapsteori på det nivået? Mener sjøl at det burde vært en del av den videregående opplæringen, men hvis det ikke er nok kvalifiserte lærere å oppdrive er det vel best å la være.

    • Bonivard permalink

      «Men vitenskapsteori på videregående? Gikk du IB-linja»

      Bingo. :-)

      Og som sagt: Nevnte floskel irriterer meg normalt like mye som – for å bruke et snublende nærliggende bilde – fingernegler som skraper langs en tavle. Men noen ganger har man bare ikke noe valg…

  5. Erfaringen min – kanskje spesielt i USA – har ofte vært at når jeg som lærer har lagt stor vekt på forståelse av det matematiske stoffet, med forskjellige mønstergenererende øvelser og resonnementer for at det hele skulle henge sammen med tidligere kjent stoff, så har mange elever blitt veldig utålmodige. De har nærmest forlangt å bare få vite hvordan oppgavene skulle løses, og ville helst bare ha en metode. Det er langt mellom elever som har noen interesse av å forstå hvorfor reglene for brøkdivisjon er slik de er, for eksempel. Selvfølgelig skyldes dette nok delvis tidligere undervisning der riktig metode har blitt vektlagt over utforskning og forståelse, men det er neppe hele forklaringen.

    • cuculus canorus permalink

      Jeg skal ikke blande meg for mye i hva som kan bli en utmerket diskusjon og utveksling mellom dere, annet enn som en liten litt OT: To encourage creativity, Mr. Gove, you must first understand what it is

    • Bonivard permalink

      Nå er vi kanskje på vei OT, men pytt…

      En ting som jeg savner når jeg ser tilbake på min matematikkundervisning, er følgende:

      I matematikkoppgaver forventes det nesten alltid (forsåvidt med god grunn) at man skal komme fram til eksakt svar. Hvis man skal regne ut 32 * 17, så skal man komme fram til 544 for å oppnå full score. Hvis man slurver litt og kommer til 534 eller 546 eller 644, så anses det som «delvis riktig».
      Men jeg har sjelden eller aldri opplevd i undervisningssammenheng at «femhundreognoe» anses som et fullverdig svar på oppgaven «32 * 17 = ?».

      Evnen å gjøre et raskt overslag – en intuitiv vurdering, om du vil – over hva som er riktig svar på en oppgave eller likning, er noe som man i veldig liten grad aktivt trener opp i skolen. (Dette da selvfølgelig med det store forbehold at jeg ikke bygger på stort annet enn min egen personlige erfaring.)
      Nå er dette selvsagt en ferdighet som elever i varierende grad tilegner seg som del av den normale undervisningen – aktiv læring av regler, ubevisst oppsamling av erfaringsgrunnlag, gjenkjenning av mønster, og så videre bortetter.
      Men i kalkulatorens tidsalder, så er det helt essensielt å ha en motor som kjører en grovkontroll på resultatene dine i bakgrunnen, og som gir lyd fra seg med et «Stopp en halv – dette kan da umulig stemme» de gangene du uforvarende trykker på dele- istedetfor gange-tasten, og tilsynelatende får oppgitt at 32 * 17 = 1,882352941.
      Derfor tenker jeg at dette er en ferdighet som burde bli en mer aktiv del av undervisningen.

      My 1/50 of a dollar.. ..

Enig eller uenig? Spytt ut! :-)

@psykiatri_ssk

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Depresjonsmannen

- en historie om dårlig billedbruk i media

VALGERDS VERDEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Meretes metode

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Langust og korsnebb

Usorterte tanker om assorterte temaer. Eller omvendt.

Volvelle

evolving.

BTB-traumeposten.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Från ett annat perspektiv

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Toner av tanker

Tanker. Mine tanker! Helt ærlig og helt usensurert.

Ida Jacksons blogg

Personlig om kropp, litteratur og politikk

Virrvarrs roteloft

Virrvarr vimser, vrir, vrenger og vet best.

MElivet

- om hvordan det er å leve med ME

WSO-bloggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fred Heggen

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Fremad i alle retninger

Litt her, litt der. Noen ganger helt tilstede, andre ganger ganske fjern.

Kampen for et liv

Steg for steg mot livet...

Kollokvium

backstage naturvitenskap

Tenkestedet mitt.

om det som er inni hodet og det som er utenfor

gamle ugle

Her vil du finne dikt om livet og sånt

www.psykologibloggen.no/

Nettstedet for de med interesse for psykologi

Malandra80

mitt pusterom

~Trollmors tanker~

The one and only... :)

psykologivirkeligheten

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Bak fasaden - Rønnaug

Litt om livet med PTSD og hovedgjøremål behandling

Veritas ad Infinitum

picture-quotes

mindomin

skriblerier som sprudler over

Ting jeg er interessert i

om det som er inni hodet og det som er utenfor

VI ER HELE ELEFANTEN

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Melivetpaaslep

~ ME betyr ikke meg, jeg er mer enn mine begrensninger

ekahm

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Krumelurebloggen

En lærerblogg om barn med stort læringspotensial (evnerike barn).

Tankesmed.no

om det som er inni hodet og det som er utenfor

psykolog(i)virkeligheten

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Webpsykologen

Psykolog på nett

Ut av depresjonen

Sitater, tips og råd.

Sigruns blogg

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Anathema

om det som er inni hodet og det som er utenfor

Trudeimpulser

Sint og blid på samme tid.

sapiuntdeviare

Just another WordPress.com site

Din Psykolog Online

Si din mening og bli med på å skape debatt om tema relatert til psykisk helse

Svartpipen

Min vei mot indre trygghet

